Logo Pic
DDQ 2025. április 06.

Kaszaper

psx_20250330_124616.jpg

Sokak talán nem is hallottak erről a településről, bevallom korábban én sem! Egy nagyobb alföldi autóstúra során, tervezetten kerestük fel Kaszapert. A csillagtúra egyik állomása volt, kifejezetten az itteni vasúti emlékhely miatt jöttünk ide.

Persze az idefelé vezető út sem volt látnivalóktól mentes, s azt is megtudtuk, hogy Texason keresztül lehet ide eljutni.  Az ide vezető út mellett ugyanis,  ameddig a szem ellát,  olajkutak bólogatnak a rónán! Egészen hihetetlen, ahogy a sok eddig csak jórészt filmen (valamint Zalában, no és Eger közelében) látott olajkutak itt is az út mentén „bólogatnak.”

 psx_20250330_125511.jpg

Kaszaper az egykori AEGV (Alföldi Első Gazdasági Vasút) hálózatának egyik elágazó állomása volt, a Békéscsaba – Békéssámson vonalon. A kisvasút nagyon kedvelt volt a vidéken élők körében és 1899-től egészen 1972-ig szolgálta a környék lakosságát és iparát.

A vonal bezárása után a síneket felszedték, s a 100 éves állomásépületek lassan pusztulásnak indultak.

Az itt maradt épületek még sokáig MÁV tulajdonban voltak, később az önkormányzat kapta meg a területet. Számos módon volt hasznosítva, de lassan romlott minden épület állapota.

20250329_151629.jpg

Majd gondoltak egyet és az önkormányzat támogatásával felújították a kisvasút állomásépületét, ahol vasúttörténeti kiállítást rendeztek be.

 psx_20250330_124824.jpg

A szabadtéri kiállítás Kecskemétről kapott gyűjteményi anyagot. Az ottani egykor nagyon híres kisvasút, ami Bugacig futott, szintén a bezárás sorsára jutott. Gépállományát, valamint gördülőállományát jórészt széthordták. Legutóbb a kis gőzös került át Balatonfenyvesre, ahol már azóta újra pöfög. Az ezüst kecskeméti motorvonatot pedig mintha Kemencén láttam volna…

 psx_20250330_125214.jpg

A kiállítás területére belépve egy C-50-es mozdonyba és a mögé kapcsolt tartálykocsiba botlunk. A C-50-es is kecskeméti, jelenleg kibelezve rozsdásan búsong. A képek tanúsága szerint érkezésekor még szép zöld gúnyája volt. Pályaszáma, jelzései nincsenek. A kis gépet 1952-ben gyártották, pályaszáma 3719, de ennek sehol nincs itt nyoma. A mögötte árválkodó tartálykocsi pedig növényvédőszer szállítására szolgált.

20250329_152008.jpg

A területen még jó néhány teherkocsi is megtalálható, különféle változatban. Ami közös bennük, hogy a fa alkotó elemek erősen korhadnak, hiányosak. Pár év múlva csak a fém vázak lesznek meg.

Találunk itt még jó állapotú vízdarut is, és az állomásépület is takaros, belseje kiállítást rejt.

20250329_152106.jpg

Amikor létrehozták a kiállítást, méltóképpen kívántak emléket állítani az egykori vasútnak, ami akkor sikerült is, azóta viszont nagyon kevés figyelmet kap. Sajnos lassan pont olyan lesz, mint a Nagyorosziban  ócskavassá lett aprócska gyűjtemény, pedig valaha ott is azt tervezték, hogy életre keltik az egykori vonalat…

 Lassan búcsút vettünk a helytől és elindultunk Orosháza fele, persze nem a Libamáj konzervek miatt.

psx_20250330_125057.jpg

Vissza a címlapra
MENETSZÉL2016
Utazás, vonatok, autók, repülők, fotók, élmény
Legjobban pörgő posztok
Az 5 legnagyobb magyar király
Monakhosz • 3 nap
Yıldız maradásáról pletykál a sajtó
venember83 • 7 nap
Nyáron Tonali érkezhet, a csatársor pedig komolyan átalakulhat
venember83 • 5 nap
A Roma elleni mérkőzés
Apuleius • 3 nap
Mátyás király váratlan halála
DJP • 3 nap
Cikkek a címlapról
Magyarország legszebb kulturális úti céljai idősebb utazók számára
Magyarország legszebb kulturális úti céljai idősebb utazók számára A 60 év feletti korosztály számára az utazás nem csupán kikapcsolódást jelent, hanem lehetőséget a felfedezésre, elmélyülésre és a kultúra gazdag világában való elmerülésre. Magyarország bővelkedik olyan úti célokban, amelyek…
Várkonyi Mátyás: „Olyan tiszta a vokál, hogy szinte fáj”
Erkel Ferenc-díjas zeneszerző, szövegíró, karmester, Várkonyi Mátyás a nagyközönség számára talán a Generál és a Rockszínház idején írt dalairól lehet a leginkább ismert. A vele készült interjúnkban felidéztük a zenei indulását, a tinédzserként verbuvált ZéGé-zenekar formálódását és az első Ki mit…
>