Megjelent a Könyv, Könyvtár, Könyvtáros 2011. júliusi száma, benne Németh Márton kollégánk remek írásával, amelyben az észak-európai könyvtárak közönségkapcsolatáról, a könyvtári márka építésének tapasztalatait elemzi!
A tartalomból:
KÖNYVTÁRPOLITIKA
Kovács Csilla: "Vannak vidékek legbelül"
Ásványi Ilona: "A (könyvtáros) afféle középhely egy teljes egyetem összes fakultásai és valamely felsőbbrendű lény között"
MŰHELYKÉRDÉSEK
Pegán Anita: Ötéves a Kárpátaljai Magyar Iskolai Könyvtárakért Alapítvány
Murányi Adrienn: Folyóirat-szerkesztési verseny középiskolásoknak
EXTRA HUNGARIAM
Németh Márton: Közönségkapcsolatok, könyvtári márkanév, civil munka és szakmai tartalom az észak-európai országokban
NAPLÓ
Likáts János: Könyvek nyelvén...
Fuchszné Benák Katalin: Értékmentés a XXI. században, Hódmezővásárhelyen
PERSZONÁLIA
Hegyközi Ilona -- Mezey László Miklós: Kövendi Dénes (1923-2011)
KÖNYV
Fehér Miklós: Hivatásunk arra kötelez... Az MKE jubileumi kötete Kégli Ferenc: A neveléstudomány és a közoktatás szolgálatában.
Figyelemre méltó kitekintenünk időről-időre az északi országok könyvtáros egyesületeinek célkitűzéseire, gyakorlati munkájára. A legfőbb kihívások, amelyek őket érintik, európai, sőt bizonyos elemeiben globális szintűek. A hagyományos könyvtárkép az alapjaiban kérdőjeleződik meg. Az elektronikus szolgáltatások robbanásszerű térhódításával egyidőben kényszerül rá mindenütt a szakma arra, hogy a könyvtárnak, mint fizikai térnek a funkcióit újrafogalmazza. Egyre többen hozzák szóba nálunk is a harmadik hely koncepciót, mely a fizikai térben zajló szakmai átalakulási folyamat egyik fontos vetülete.
Az újrafogalmazott, ám ugyanakkor stabil alapértékekkel, identitással bíró könyvtári szféra intézményeinek, szolgáltatásainak pedig a társadalom irányában interaktív módon kell megjelennie. A fő cél, hogy a közpolitikai, szakmapolitikai erőtérben a saját felhasználói legitimimálják a könyvtárakat, mint intézményeket, illetve a könyvtárosok munkáját. Ennek eléréséhez pedig mindenhol elengedhetetlen kitalálni a könyvtárat, mint márkanevet. A különféle szakmai könyvtáros civil szervezetek pedig kommunikációs stratégiáikból levezethető cselekvési programjaik révén eredményesen alakíthatják ezt a könyvtári márkát. E pozícionálási kísérletekből adok a cikkben ízelítőt. A könyvtári márkanevet egyszerre kell a belső szakmai nyilvánosság és a külső felhasználók felé felépíteni. A növekvő felhasználói vonzerő, a márkanév súlya pedig fontos adalékként szolgálhat a fenntartó irányában, a döntéselőkészítő folyamatban való szakmai álláspontok artikulálása során.
Németh Márton
A Könyv, Könyvtár, Könyvtáros elektronikus felületén hat szám késéssel érhetők el nyilvánosan a nyomtatott lapszámok válogatott cikkei. 12 szám késéssel pedig a számok teljes cikkei olvashatóak.