Dánielfy Gergely: „A vers az életem különböző pillanatainak a megélése. Mindig verset olvasok, ha valamit igazán meg szeretnék élni.”

2023. július 26. 06:00 - nemzetikonyvtar

Interjúk A háromszólamú vers hangzó Példatára kapcsán. Tizedik rész

Munkatársunk, Deák-Sárosi László A háromszólamú vers – Új magyar verstan (Budapest, Üveghegy Kiadó, 2023) című kötetének kísérőkiadványa, a hangzó Példatár hangfelvételei könyvtárunk támogatásával hangstúdiónkban, a versvideók pedig Interjútárunkban készültek. Az alábbiakban Deák-Sárosi László – a hangzó Példatár elkészítésében előadóként részt vett – Dánielfy Gergely színésszel, énekessel, előadóval készített interjúját közöljük.
A kötet bemutatója 2023. május 18-án, csütörtökön 16:30 órai kezdettel volt könyvtárunk Ars Librorum terében.

danelefy_gergely_2023_02_23_d_1_opti.jpgDánielfy Gergely színész, énekes, előadó könyvtárunk hangstúdiójában. Fotó: Deák-Sárosi László

Dánielfy Gergely színész, énekes, előadó Debrecenben született 1997-ben. 2017 óta a Kaposvári Egyetem színművész szakának hallgatója. Egyetemi gyakorlatát a Déryné Program társulatánál töltötte, melynek 2022-től tagja. 2021 óta az M2 Petőfi Friss című műsorának egyik házigazdája. 2016-ban az X-Faktor kilencedik helyezettje volt, 2018-ban pedig az Eurovíziós Dalfesztivál magyarországi előválogatójában elnyerte Az Év Felfedezettje díjat. Nagylemezének címe: Azt mondtad (2018).

Mit jelent Önnek előadóművészként a vers? Volt valami vagy valaki, aki miatt megszerette a költészetet? Adott elő önállóan vagy csoportosan versműsort?

Az Ady Endre Gimnáziumba jártam dráma tagozatra. Ott szerettem meg a verseket és tulajdonképpen a versek miatt lettem színész. Ötödikes voltam a gimnáziumban és volt egy rosszabb időszakom. Akkor elmondtam egy József Attila-verset a Nagyerdőn Debrecenben, csak magamnak és ott született meg a döntés. A vers az életem különböző pillanatainak a megélése. Mindig verset olvasok, ha valamit úgy igazán meg szeretnék élni.

Hogyan fogadta a felkérést, hogy recitáljon el verseket a Deák-Sárosi László által szerkesztett verstani hangzó Példatárban?

Örültem a megkeresésnek. Máshogy kellett mondanom a verseket, mint ahogy én valóban mondtam volna. Más tagolással és hangsúlyozással, éppen ezért nagy kihívás volt.

Lát-e valamilyen ellentmondást a dallamhangsúlyos nyomatékképzés és korábbi beszédtechnikai, versmegszólaltatási gyakorlata között, vagy ezeket könnyen össze tudta egyeztetni?

Mivel zenész is vagyok, viszonylag egyszerűbben meg tudtam érteni a dallamhangsúlyokat, de ugyanakkor nagyon nehéz is volt, mert az általános beszéd vagy versmondás különbözik attól, ahogy itt hallani lehet a verseket.

Ön szerint akadályozza-e a dallamhangsúly az egyéb művészi előadói eszközöket?

Szerintem nem akadályozza, inkább segít a koncentráltságban. Kicsit megkever és összezavar, de mégis sokkal nagyobb a figyelem a szavakon és a gondolat átadásán.

Miben látja ennek az új módszernek a hasznát, alkalmazhatóságát? Kiknek ajánlja?

Haszna egyértelműen abban van, hogy megtanuljuk a dallamhangsúly vezetéseit. Azért is fontos néha elmondani így egy verset, mert lehet, hogy épp a két véglet közötti lesz az, ami valójában mi vagyunk.

Milyen verses műsorban vagy önálló verses esten fog fellépni a közeljövőben?

A közeljövőben nem tervezek fellépni verses műsorban. A költészetnek viszont rokonai a dalszövegek, és a nyáron lesz több akusztikus koncertem, ahol saját szövegeim is megszólalnak.

Versvideó: Csokonai Vitéz Mihály Egy bécsi magyar gavallér című verse Dánielfy Gergely előadásában.

Deák-Sárosi László interjúja Dánielfy Gergely színésszel, énekessel, előadóval

A sorozat további részei: Első rész (Jónás Gabriella); Második rész (Havas Judit); Harmadik rész (Lázár Csaba); Negyedik rész (Szemerédi Bernadett); Ötödik rész (Lázár Balázs); Hatodik rész (Simon Péter); Hetedik rész (Széplaky Géza); Nyolcadik rész (Dóczy Péter); Kilencedik rész (Jantyik Csaba)

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://nemzetikonyvtar.blog.hu/api/trackback/id/tr9818166352

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása