Cholnoky Jenő (1870. július 23. – 1950. július 5.) földrajztudósra emlékezünk születésének 155., halálának 75. évfordulója alkalmából.
„A Földrajzi Társaságban, az Akadémián és az Urániában tartott előadásaimnak mindig az volt a tendenciája, hogy a földrajzról alkotott siralmas közvéleményt helyre igazítsam. Rengeteg munkába került ez! De talán elértem célomat.”
Cholnoky Jenő önéletrajza. (Cholnoky Jenő-összeállítás). In. Vár Ucca Tizenhét (Veszprém), 6. évf. 2. sz. (1998), 277. – Törzsgyűjtemény
és
Cholnoky Jenő önéletírása. A veszprémi Cholnokyak. Lektorálta, jegyzetekkel ellátta és a kísérőtanulmányt írta Kubassek János. A veszprémi Cholnokyak. Sorozatszerkesztő Géczi János, Veszprém, Pesti Kalligram – Művészetek Háza Veszprém, 2021, 179. – Törzsgyűjtemény
Cholnoky Jenő. Fotó: Halmi Béla, Strelisky fiókja, 1926. – A Lukinich Imre által a Széchényi-könyvtár igazgatójaként (1924–1929) létrehozott arcképgyűjtemény része – Kézirattár, Arckép 0427. A kép forrása: Fotótér
Anyai nagyanyám, aki 1902-ben született, többször említette, hogy számára milyen emlékezetesek voltak Cholnoky Jenő (1870. július 23. – 1950. július 5.) népszerű, ismeretterjesztő előadásai, melyekre férjével, nagyapámmal együtt jártak. Ifjabb Szádeczky-Kardoss Lajos valószínűleg már Kolozsvárott is hallhatta remek előadásait, hiszen Cholnoky 1905 és 1919 között a Kolozsvári Magyar Királyi Ferenc József Tudományegyetem földrajzprofesszora volt, s csak 1920-tól lett a budapesti egyetem tanára. Könyvtárában ma is megvan a hatkötetes nagy szintézis is, A Föld és népei, melyet a leszármazottak azóta is haszonnal és szívesen forgatnak.
Valóban, Cholnoky Jenő nemcsak a geográfia, azaz a földrajz tudományának volt kimagasló szaktudósa, nyilvános rendes professzora az egyetemen, hanem az ismeretterjesztés egyik legnagyobb magyar képviselője is, mind előadásai, mind kisebb könyvtárnyi, szép, közérthető magyar stílusban megfogalmazott munkái által. Művei jó része ma is jól olvasható, érdekes és tanulságos. Ennek egyik bizonyítéka A mindig szép Balaton. Válogatás Cholnoky Jenő írásaiból (1914–1944) című összeállítás, mely a tudós író által elmondottakat alkotásai segítségével még közérthetőbbé tevő festőt, grafikust is bemutatja.
Cholnoky Jenő réges-régi középnemesi család sarja, „Csolnokosi Cholnoky”. Bátyja, a sajnos rövidéletű Cholnoky Viktor, aki főleg ismeretterjesztő írásaival aratott sikert, s a novella igazi stílusművésze volt, a szorongás érzésének avatott kifejezője. Írói tehetségét, nyelvtudását és hatalmas műveltségét tudós öccse nagyra becsülte. A nála jóval fiatalabb testvére, a tragikus sorsú Cholnoky László pedig az emberi szenvedés, a modern lélekábrázolás mestere volt.
Cholnoky Jenő tudományos népszerűsítő művei mellett térképalbumot is szerkesztett, s mint eredetileg műegyetemet végzett, tehát műszaki embernek mondható precíz kutató még Budapest hídjainak műszaki szerkezetéről is érdekes összegzést nyújt Az egyenlítőtől a sarkvidékig című, 1930-ban megjelent könyvében.
Cholnoky Jenő rajzai Budapest hídjairól. „A Ferenc József-híd (mérlegtartó), az Erzsébethíd (egynyílású lánchíd), a Széchényi lánchíd (háromnyílású lánchíd) és a Margithíd (6 nyílású, rácsozással merevített, tömör ívtartós híd) szerkezeti rajza.” Cholnoky Jenő: Budapest. In. Cholnoky Jenő: Az egyenlítőtől a sarkvidékig, Budapest, Singer és Wolfner, 1930, 296. – Törzsgyűjtemény
Ebben a könyvében, sok más mellett, a dunai rakpartokról, a csatornarendszerről, a vízellátásról, a közvilágításról is részleten ír, ezért ma is minden budapestinek, s hazánkfiának tanulságos olvasmánya lehet.
Cholnoky Jenő rajza. A budapesti főgyűjtőcsatorna keresztmetszetre. Cholnoky Jenő: Budapest. In. Uő: Az egyenlítőtől a sarkvidékig, Budapest, Singer és Wolfner, 1930, 268. – Törzsgyűjtemény
A színházakról is megemlékezik, a megszokottól kicsit másképp. A fallal kerített város beépüléséről írja:
„A német színház a falakon belül épült, de a magyar Nemzeti Színháznak nem jutott ott hely, a falakon kívül kellett azt felépíteni a Beleznay-kertbe. Ott is jó volt. Azért mégis eltűnt a német színház, az utolsó a Gyapjú-utcában leégett. Ma már csak magyarnyelvű színházak volnának Budapesten, ha magyar nyelvnek lehet nevezni azt a gezemicét, amit egyes kabarékban és orfeumokban összehabarnak.”
Cholnoky Jenő: Budapest. In. Uő: Az egyenlítőtől a sarkvidékig, Budapest, Singer és Wolfner, 1930, 266. – Törzsgyűjtemény
S épp ezen az oldalon kapott helyet a „dunai rakpartok négy főtípusa.”
Cholnoky Jenő rajzai. „A budapesti, dunai rakpartok négy, főtípusa. I. A Lánchíd és Erzsébethíd közt a pesti oldalon. II. A vámházon alul. III. Ferenc József-rakpart. IV. Budai rakpart.” Cholnoky Jenő: Budapest. In. Uő: Az egyenlítőtől a sarkvidékig, Budapest, Singer és Wolfner, 1930, 266. – Törzsgyűjtemény
Budapest közvilágításáról írva színházi érdekességet is belesző a város technikatörténetébe:
„1856 karácsony estéjén gyúltak ki a Belváros gázlámpái. Nagyon kevéssé voltak megelégedve vele. Sötét volt, kevés volt és drága volt. Ezért a külső városrészekben még sokáig égtek az olaj- és petróleumlámpák.
Érdekes, hogy a világítógázt már sokkal régebben használták magánosok. Otthon készítettek gázt, mint ahogy ma karbidgázt lehet otthon készíteni. A Nemzeti Színház már a 40-es évek elejétől fogva gázzal világított. A színház udvarán állott a gázfőző. Kellett hozzá egy nagy vasmedence, tele vízzel. 1849-ben, amikor Hentzi Pestet bombáztatta, egy gyújtóbomba szerencsére éppen ebbe a medencébe esett s elaludt, mert különben az egész színházat tönkretette volna.
Amikor megépült az első gázgyár ott a Tisza Kálmán-tér külső oldalán, közel a temetőhöz, akkor megtiltották, hogy a színház maga főzze a gázt. Ehelyett mindennap valóságos cápanagyságú tömlőkben hozták be a sűrített gázt a gyárból. A gyár épületei körülbelül éppen úgy állnak a helyükön ma is, mint amikor megépítették. A Nemzeti Színházban a darabok csak addig tarthattak, amíg a gáztömlőben gáz volt, Jókai szépen leírja, hogy hogyan kellett egy rettenetes hosszú tragédiát a gáz kifogyása miatt hirtelen vígjátékká alakítani s boldogan befejezni. A publikumnak így sokkal jobban tetszett, mint az eredeti szöveg.
Ha a színpadon kellett valami látványosságot előállítani: Holdat, vagy Napot, vagy egyebet, akkor külön, kisebb tömlőkben hoztak gázt s az egyik színfaltologató ült a tömlőre, hogy kinyomja belőle a gázt. Egyszer véletlenül nagyon súlyos legény ült reá, a tömlő elrepedt, a gáz explodált, a nehezékül szolgáló legényt berepítette a művésznők öltözőjébe s a zsinórpadlást keresztültörte. A dörrenést az egész városban meghallották! Szerencsére nagyobb baj nem lett belőle.”
Cholnoky Jenő: Budapest. In. Uő: Az egyenlítőtől a sarkvidékig, Budapest, Singer és Wolfner, 1930, 281–282. – Törzsgyűjtemény
Írói vénája is megmutatkozik mindegyik írásában, de ebben, a Budapestről szólóban például egy egész kis novellát sző a gázlámpa köré (283–286. o.)
A ma még sokunk által jól ismert Balogh János ökológus, a budapesti egyetemen Dudich Endre után az állatrendszertan professzora, a pókok és a talajatkák nemzetközileg elismert kutatója, aki népszerű ismeretterjesztő könyveivel ma is lenyűgözi az olvasót, maga is hallgatta a budapesti egyetemen előadásait. Visszaemlékezésében így jellemzi Cholnoky Jenőt:
„Kell néhány olyan ember nevét is említenem, akik sokak előtt ismertek. Elsősorban Cholnoky Jenő professzora gondolok, ő akkoriban már közel járt a hetvenhez, hófehér hajú és szakállú emberke volt. Az előadásai tömött termek előtt folytak, ott soha nem volt katalógus. Sok jogász, orvos és más hallgató is járt hozzá. Az előadásoknak kettős vonzata volt, egyrészt Cholnoky művészi tökéllyel tartotta az előadásait, rendkívül érdekesen, közérthetően, másrészt pedig köztudottan nagyon csinosak voltak a földrajz szakos lányok, tehát a jogászságot nem csak a szellemi környezet vonzotta oda. Cholnoky előadásaira persze érdemes volt járni. Bár én elsősorban a geológiai vonatkozású morfológiára jártam, ahol a szerkezeti ismereteket mondta el a kontinensekről, úgy voltam vele, hogy ez nekem fontos lehet, ha a trópusokra megyek.
[…]
No de ha rápillantunk a magyar ismeretterjesztésre, kevés olyan magyar tudós élt, aki a maga szakterületén kiváló alkotó volt, ugyanakkor az ismeretterjesztést is magas szinten művelte. Például Cholnoky Jenő, aki utolérhetetlen és csodálatos volt.”
Balogh János: Túrkevétől Óceániáig. Szerk.: Fábián Gyula, Dippold Péter, Budapest, Nemzeti Lap és Könyvkiadó Kft. 2003, 64, 172. – Törzsgyűjtemény
Cholnoky Jenő lendületes és szép stílusban, közérthetően fogalmazott, saját kezűleg rajzolt remek térbeli ábrákkal magyarázva az egyes geomorfológiai kérdéseket. Könyvei közül talán ma is a Balaton a legismertebb, de önéletrajzi vallomása, vagy épp a sokkötetes világföldrajza még ma is jól forgatható.
A norvégiai partok alakulásának magyarázó rajza először a Jég-világ. A sark-kutatások története című 1914-es könyvében jelent meg, de ennek 1929-ig, átdolgozott változatában is szerepel.
Cholnoky Jenő: Jég-világ. A sark-kutatások története, Budapest, Országos Monografia Társaság Singer és Wolfner Irodalmi intézet R-T. 1914. Címlap – Törzsgyűjtemény
A szerző a jobb megértés szolgálatába állította rajztehetségét, minek köszönhetően ábrái – tömbszelvényei – olyannyira közérthetően magyarázzák az egyes geomorfológiai jelenségeket, hogy azóta is több ehhez hasonló rajza felbukkan az egyes tudományos és oktatási célokat szolgáló földrajzkönyvekben. A Borsy Zoltán által szerkesztett és 1993-ban megjelent Általános természetföldrajz című tankönyv Kerényi Attila által írt fejezetében a 335. oldalon szerepel rajza A norvég fjordos partok kialakulása […] Cholnoky J. ábrája címmel, s az egész könyvben a legnagyobb elismeréssel szólnak Cholnoky sokrétű munkásságáról, megállapításairól, mint például a seiche meglétéről a Balatonon vagy a suvadásról.
Cholnoky Jenő: „A norvégiai partok alakulásának magyarázó rajza”. In: Uő: Jég-világ. A sark-kutatások története, Budapest, Országos Monografia Társaság Singer és Wolfner Irodalmi intézet R-T., 1914, 23. – Törzsgyűjtemény
A jég világát és a sarkkutatások történetét többször Cholnoky Jenő is összefoglalta, s Küzdelem az éjszaki pólusért címmel erről tartotta első, átfogó nagy előadását is az Uránia Magyar Tudományos Színház nyitó előadásán 1899. november 4-én.
Cholnoky Jenő: Küzdelem az éjszaki polusért. Uránia Magyar Tudományos Színház. 1899. november 9-i színlap – Színháztörténeti és Zeneműtár színháztörténeti gyűjtemény, az Uránia kötetes színlapjai, 1899–1900.
Az egyre bővülő, kiegészített előadások mellett, a jég világát részletezve, A Dobsinai jégbarlangról című előadásában már a nem sokkal korábban, 1870-ben felfedezett barlangban az Eötvös Loránd által 1895-ban készült fényképeket is bemutatta.
Cholnoky Jenő: A dobsinai jégbarlangról. Az Uránia kötetes színlapjai, 1899–1900 – Színháztörténeti és Zeneműtár színháztörténeti gyűjtemény
Az 1899-ben berlini és bécsi mintára a tudomány népszerűsítésére létrejövő színház már vetített képekkel, később a mozgókép segítségével mutatott be előadásokat a kor kiváló tudósai és szakemberei közreműködésével. Az Uránia Magyar Tudományos Színházban az akkor elismert fizikus, Klupathy Jenő vagy a híres csillagász, Kövesligethy Radó is tartott előadást.
Uránia. Az Uránia Magyar Tudományos Színház Közlönye, 1. évf. 1. sz. (1899. november – december). Címlap – Törzsgyűjtemény
Cholnokynak a jó előadásról vallott nézetei ma is tanulságosak:
„Népszerű előadást ne tartson az, aki nem tudna tízszer, százszor annyit is elmondani ugyanarról a tárgyról, mint amennyit a laikus hallgatóságnak elmondhat. Számukra pedáns adatokra nincs szükség. A dolog lényegét kell megismertetni, s csak annyit lehet és szabad elmondani, amit az ember kívülről is tud, mert amit az előadónak jegyzetekből kell kiolvasnia, az a laikus közönségnek teljesen értéktelen adathalmaz. Nincs szüksége remekül szerkesztett mondatokra, hanem közvetlenségre. A tréfa közben mindig igen jó, valóságos injekció a figyelésben elfáradt elméknek. De ezek a tréfák ne legyenek betanult viccek, hanem azoknak mintegy maguktól kell kipattanniok. Maga az előadó ne nevessen rajtuk és sem arcjátékkal, se gesztusokkal nem szabad komédiázni. A tréfák ne bántsanak senkit a társadalomból, ne legyenek sértők és illetlenek.
Ha képekről magyaráz az előadó, álljon oda a vetített kép elé a bottal és mutassa azt, amiről beszél. Ha a kép véletlenül felfordítva jelenik meg, ez ne hozza zavarba, hanem tréfával üsse el a dolgot. Legyen az előadó mindig derült, jókedvű. A népszerű előadásoknak két irányban is ellensége a legutálatosabb emberi hibák egyike: a nagyképűség!”
Cholnoky Jenő önéletrajza. (Cholnoky Jenő-összeállítás). In: Vár Ucca Tizenhét (Veszprém), 6. évf. 2. sz. (1998), 234. – Törzsgyűjtemény
és
Cholnoky Jenő önéletírása. A veszprémi Cholnokyak. Lektorálta, jegyzetekkel ellátta és a kísérőtanulmányt írta Kubassek János. A veszprémi Cholnokyak. Sorozatszerkesztő Géczi János, Veszprém, Pesti Kalligram – Művészetek Háza Veszprém, 2021, 98. – Törzsgyűjtemény
Az Uránia épülete ma. Fotó: Kis Domokos Dániel, 2025
Az Urániáról, s az ott tartott előadásokról is megemlékezett:
„[…] ha én tartottam az Urániában előadást, tele volt a terem és szép jövedelmem volt.”
Cholnoky Jenő önéletrajza. (Cholnoky Jenő-összeállítás). In. Vár Ucca Tizenhét (Veszprém), 6. évf. 2. sz. (1998), 235. – Törzsgyűjtemény
és
Cholnoky Jenő önéletírása. A veszprémi Cholnokyak. Lektorálta, jegyzetekkel ellátta és a kísérőtanulmányt írta Kubassek János. Sorozatszerkesztő Géczi János, Veszprém, Pesti Kalligram – Művészetek Háza Veszprém, 2021, 99. – Törzsgyűjtemény
Később a vetített előadások műhelytitkába is enged némi bepillantást:
„[A budapesti egyetem földrajzi intézetében] A vetítő képek gyűjteménye is felduzzadt, azt hiszem, nincs Budapesten még egy ilyen hatalmas és ilyen jól rendezett gyűjtemény. Igen sok képet magam színeztem, másra nem bízhattam, mert vad dolgokat mázoltak. A diapozitivus lemezek színezésének az a fő titka, hogy csak nagyon halvány, nagyon finom színeket szabad használni, s mindig elmosódva, mert különben szörnyű idétlenségek jelennek meg a vásznon. Csak az Uránia Színháznak volt még hasonló nagy gyűjteménye, de ezt 1940-ben sikerült a színháztól elkérnem a Földrajzi Intézet részére.
Amikor az Intézetet utódomnak átadtam, akkor a könyv- és térképtár mintegy 25000 kötetet tett ki (egy kötetnek számítva pl. a 75000-es katonai térképek egész halmazát stb.), a negativus lemezek száma, s a papíros másolatoké, a vetítő képeké darab, az utóbbiban az Uránia Színháztól kapott képek nincsenek beleszámítva, mert azok még rendezetlenül vannak abban a kis szobácskában felhalmozva, amelyet nyugdíjaztatásom után utódom nekem kijelölt. Talán még lesz erőm ezt a gyűjteményt is rendezni.
Cholnoky Jenő önéletrajza. (Cholnoky Jenő-összeállítás). In. Vár Ucca Tizenhét (Veszprém), 6. évf. 2. sz. (1998), 276. – Törzsgyűjtemény
és
Cholnoky Jenő önéletírása. A veszprémi Cholnokyak. Lektorálta, jegyzetekkel ellátta és a kísérőtanulmányt írta Kubassek János. Sorozatszerkesztő Géczi János, Veszprém, Pesti Kalligram – Művészetek Háza Veszprém, 2021, 177–178. – Törzsgyűjtemény
E sorok írója volt alighanem az első, aki javaslatot tett egy régi intézmény, a tudományos ismeretterjesztés és a közművelődést szolgáló intézmény rekonstrukciójára Az Uránia 100 éve címmel az Országos Széchényi Könyvtár tudományos konferenciáján tartott előadásában, 1999-ben. Sajnos az akkori intézményi keretek nem tették lehetővé, hogy ez a tanulmány megjelenhessen, így az végül csak évekkel később látott napvilágot:
„A berlini, illetve bécsi mintára létrejövő intézményről tudományos körökben eddig viszonylag kevés szó esett, inkább csak a filmművészet kapcsán.
[…]
Az Uránia nem 1899-től működik moziként. Akkor, száz évvel ezelőtt mint Uránia Magyar Tudományos Színház nyílt meg, Berzeviczy Albert és a Magyar Tudományos Akadémia III., Természettudományi Szakosztályának kezdeményezésére.
[…]
Az Uránia csak 1916-tól vált mozivá, ekkortól csak délutánonként voltak tudományos előadások, majd csak 1929-től vált teljesen mozivá.29 S igaz, hogy a technika új vívmányát, a mozgófilmet már az első előadások illusztrálásához is felhasználták, de az Uránia mint önálló mozi csak rövidebb múltra tekint vissza. Természetesen ez az idő sem csekély, s mindenképp örömmel tölthet el minden budapestit, hogy ez a szép moreszk palota rövidebb agónia után ismét életre kel, de a mai filmszínházak lehetőségeit látva, félő, hogy csak tüneti a kezelés, s hamar visszaesik a beteg! Mégis reménnyel tölt el ez az újjáéledés, s így, az elmúlt 100 évre is emlékezve, érdemes lenne valamilyen módon, legalább néhány előadás vagy kamarakiállítás erejéig feleleveníteni a kezdetet. A hajdani, még 1899 előtti orfeumos múltat sem szégyellve, akár egy ünnepi, jótékony célú bált is lehetne rendezni, s az egykori arculatnak megfelelően olykor tudományos konferenciák vagy akár kongresszusok méltó otthonává alakulhatna. S mint régen is, színpadi produkcióknak is, vagy akár, ha a hely akusztikája a többszöri felújítás után is engedi, komolyzenei hangversenyeknek is helyet adhatna ez a patinás épület, melyben többek közt még a régi Pest egyik legjobb ismerője, Krúdy is megfordult.”
Kis Domokos Dániel: Az Uránia száz éve. In: Valóság, 46. évf. 1. sz. (2003), 66, 71. – Törzsgyűjtemény
Az Urániáról 2004. áprilistól szeptemberig az akkori Színháztörténeti Tár és a Zeneműtár folyosóján Uránia magyar tudományos színház. Közművelődés az iskolán kívül címmel kiállítással emlékeztünk meg, továbbá néhány évvel ezelőtt blogbejegyzés is készült a témához kapcsolódóan Az első magyar film, „A tánc” képes dokumentumai. Egy 120 évvel ezelőtti vetítés az Uránia Magyar Tudományos Színházban címmel.
1918-ban Cholnoky írta az előszót a „nemzeti művelődés mozgóképszínháza” tervezetéhez, mely a modern kihívásoknak és lehetőségeknek megfelelően egy új ismeretterjesztő intézmény felállítását szorgalmazta:
„Hazánkban az első kísérlet tudományos színház létesítésére már megtörtént. 1899. november 2-án volt az Uránia Tudományos Színházban az első főpróba. Az első tudományos darab címe volt: »Küzdelem az északi pólusért« s ezt én dolgoztam át a berlini Uránia Színház hasonló darabjából. Szépen indult meg. a dolog, igazán tudományos céljai és törekvései voltak. De tőkéje kicsiny, vezetése még tapogatózó volt, nem tudott vonzó lenni, mert ahhoz akkor sokkal költségesebb eszközök kellettek volna. Lassanként be kellett hozni a trikót, hacsak képekben is, hogy vonzó legyen, aztán mind jobban elmaradt a mozik mögött. Az előadások kiállítására nem költhettek, hisz pl. az én egyik előadásomhoz: a »Föld mélyének titkai« című előadásomhoz – magamnak kellett néhány tréfás képet rajzolnom, mert a rajzművésznek nem tudtak 20 korona honoráriumot adni egy-egy képért. Az igazgatóság egy része nem volt vele megelégedve, mert túlságosan tudományos volt, a másik részének nem tetszett, mert nem volt elég tudományos. Így aztán két szék között a pad alá esett az egész história. Így nem lehet tudományos színházat fenntartani. Előre látható volt, hogy mozi vállalattá fog átalakulni.
A sikertelen kísérlet helyett új, igazán tudományos és oktató színházat kell létesítenünk. Erre feltétlenül szükségünk van. A mi magyar közönségünk nagyon is szereti a tudományos előadást, csak kellő formában kell azt neki beadni. A fényes mozifilmek mellett ma már nem lehet hitványul készített vetített képekkel és unalmas felolvasásokkal lekötni a publikum figyelmét. Ma, ha tudományt akarunk beléje önteni, azt nagyon is meg kell cukrozni, és nagyon olcsón kell adni. Tudományos társaságaink népszerű előadásain, ha az előadó jó, temérdek ember, zsúfolásig megtölti a termet. Ingyen kap ilyen helyeken, elsőrendű előadóktól tudományt, s nagyon szívesen be is veszi. S erre igen nagy szükség van!
A tudomány terjesztésének hatalmas eszköze ma a mozgókép. Nemcsak élettelen, unalmas, mozdulatlan tényeket tudunk bemutatni, hanem valósággal az élet képét. Annyi mindenféle történést, mindenféle erkölcsös vagy erkölcstelen életképet lehet megeleveníteni a filmen, miért ne lehetne a tudományosan érdekes dolgokat is bemutatni? A hullámverés, az apály és dagály, a hajó mozgása, a folyó folyása, a szél, a zivatar, az állati és növényi élet, a nép élete: mind tárgya lehet a legérdekesebb mozgófényképeknek. Kit ne érdekelne az afrikai néger élete, az eszkimó fókavadászata, a kirgiz pásztor költözködése stb. De ha csak hazánkban maradunk is, mennyit lehet tanulni a földmívelés, a marhatenyésztés, a pásztorkodás, vadászat, halászat, ipar stb. köréből?
Ezeket a képeket azonban nem lehet magyarázat nélkül lefuttatni. Előadások, magyarázatok kellenek hozzá, de nem szabad ám itt sem tekintélynek, sem egyéb érdekeknek közbejátszani, hogy aztán oly előadásokat kapjon a tanulni vágyó közönség, amelyek nem hogy odacsalogatják, hanem ellenkezőleg, elriasztják a látogatókat a továbbiaktól. A legnagyobb gonddal kell megválasztani, költséget nem kímélve, az előadókat, azokat, akik igazán tudnak tudományt népszerűsíteni, s igazán vonzzák a publikumot. Egyetlen rossz, unalmas előadás többet árt a tudománynak, mint amennyit 10 jó előadás használ. A tudás ne azért tartson ott előadást, hogy megbámulják, hej, milyen nagy tudós lehet ez! Nem! Itt sokkal szentebb cél lebegjen a tudós előtt, az a cél, hogy valóban tanítsa a hallgatóságot, és megszerettesse vele a tudományt.”
Cholnoky Jenő: Előszó. In. Verebély Géza: »Aurora«, a nemzeti művelődés mozgóképszínháza. A mozgóképszínházak reformjához, Budapest, Pátria, 1918, 3–4. – Törzsgyűjtemény
Cholnoky Jenő két grafikája, mellyel a jéghegy méretét és a tengerből való kiemelkedését mutatja be. „Úszó jéghegy tenger fölé emelkedő darabja, kitéve a pesti síkságra.” „Ha az előbbi ábrán látható jéghegy egészen kiemelkednék a tengerből s az egészet odatennénk a pesti síkságra, a Mátrával egyforma magasságú hegy lenne belőle.” In: Cholnoky Jenő: A jégvilág. A sarkkutatások története, Budapest, Singer és Wolfner Irodalmi Intézet R.-T., 1930, 42, 43. – Törzsgyűjtemény
Felhasznált és ajánlott források és irodalom:
- Cholnoky Jenő önéletrajza (Cholnoky Jenő-összeállítás). In. Vár Ucca Tizenhét (Veszprém), 6. évf. 2. sz. (1998), 185–339.
- Cholnoky Jenő önéletírása. A veszprémi Cholnokyak. Lektorálta, jegyzetekkel ellátta és a kísérőtanulmányt írta Kubassek János. Sorozatszerkesztő Géczi János, Veszprém, Pesti Kalligram – Művészetek Háza Veszprém, 2021.
- Cholnoky Jenő: Budapest. In. Uő: Az egyenlítőtől a sarkvidékig, Budapest, Singer és Wolfner, 1930, 266.
- A mindig szép Balaton. Válogatás Cholnoky Jenő írásaiból (1914–1944), Németh Ákosné, fotó Tóth Attila, Balatonfüred, Balatonfüred Város Önkormányzata: Városi Könyvtár és Helytörténeti Gyűjtemény, 2004.
- Balogh János: Túrkevétől Óceániáig. Szerk.: Fábián Gyula, Dippold Péter, Budapest, Nemzeti Lap és Könyvkiadó Kft. 2003.
- Cholnoky Jenő: Jég-világ. A sark-kutatások története, Budapest, Országos Monografia Társaság Singer és Wolfner Irodalmi intézet R-T. 1914.
- Cholnoky Jenő: A jégvilág. A sarkkutatások története. 1929-ig kieg. és átd. kiadás, Budapest, Singer és Wolfner, 1930.
- Kis Domokos Dániel: Az Uránia száz éve. In: Valóság, 46. évf. 1. sz. (2003), 66–77.
- Cholnoky Jenő: Előszó. In. Verebély Géza: »Aurora«, a nemzeti művelődés mozgóképszínháza. A mozgóképszínházak reformjához, Budapest, Pátria, 1918, 3–7.
Kis Domokos Dániel
(Színháztörténeti és Zeneműtár)
Az összeállítás második része itt olvasható.