Dr. Sajó Andrea, könyvtárunk főigazgatója tegnap egy veszprémi konferencián beszélt a webkettes korszak és a könyvtárak viszonyáról.
A veszprémi Pannon Egyetem Egyetemi Könyvtár és Levéltár 2011. április 20-án ismertette sikeresen záruló TÁMOP pályázatának eredményeit az egyetemi könyvtár szolgáltatásainak fejlesztése és az Országos Elektronikus Dokumentumküldő Rendszer kidolgozása terén.
A „Tudásdepó-Expressz” Szolgáltatás-fejlesztések és az Országos Elektronikus Dokumentumküldő Rendszer kidolgozása a Pannon Egyetem Egyetemi Könyvtár és Levéltárban című konferencián Dr. Rédey Ákos, a Pannon Egyetem rektora köszöntőjében a minőségi képzésre, minőségi szolgáltatásokra helyezte a hangsúlyt.
Sörény Edina, a Nemzeti Erőforrás Minisztérium közgyűjteményi főosztály könyvtári osztályának vezető tanácsosa kiemelte a színvonalas, egyenlő hozzáférési esélyt biztosító könyvtári rendszer kialakítását. Dr. Virágos Márta, a Debreceni Egyetemi Könyvtár és Nemzeti Könyvtár főigazgatója az ott megvalósuló szolgáltatásokról beszélt, a projekt veszprémi eredményeit Tóth Gábor, a PEKL főigazgatója mutatta be, míg dr. Vonderviszt Lajos az Országos Elektronikus Dokumentumküldő Rendszer (OEDR) koncepcióját ismertette.
(Fotó: Kőrösparti Beatrix)
Dr. Sajó Andrea a könyvtárakat érintő paradigmaváltásról beszélt. Nemmel kell válaszolnunk arra a kérdésre, megtalálható-e minden információ az interneten, meg kell-e szüntetni a könyvtárakat. Az informatika nem nyújt, nem nyújthat megoldást mindenre. A hitelesség és a szakértelem nélkülözhetetlenné teszi a könyvtár, a könyvtárosok közvetítő szerepét - mondta a főigazgató. Meg kell újulniuk a könyvtáraknak, mivel radikálisan nőtt az információk száma, nagyobb az információs igény, másképpen (is) kell kommunikálni a felhasználókkal. Az OSZK főigazgatója kiemelte a webkettes eszközök szerepét, és elmondta: a Nemzet Könyvtára élen jár a legújabb kommunikációs eszközök használatában.
A konferencia résztvevői egyetértettek abban, hogy a könyvtárak feladatköre és szerepe jelentős változáson megy át az információs társadalomban, ennek megfelelően a hangsúlyok egyre inkább az elektronikus szolgáltatásokra, illetve a szolgáltatások kiterjesztésére helyeződnek át.
Forrás és kép: naplo-online.hu