El Greco: Szent Péter és Szent Pál. A kép forrása: Wikipédia
„Péter és Pál (tudjuk) nyárban
Összeférnek a naptárban”
Arany János: A fülemile. Részlet. In: Arany János összes költeményei, Budapest, Arcanum, 1998. – Magyar Elektronikus Könyvtár
A Péter és Pál nevű családtagokkal (vagy barátokkal, feltétlenül felköszöntendő ismerősökkel) nem rendelkezők számára is kiderülhet, ha Arany János idézett versét olvassák, hogy az őskeresztény egyház két meghatározó alakjának egy napot, a június 29-ét jelölték ki a kalendárium lapjain. Miután az egyház számára két „fundamentális” szentről van szó, ezért nem meglepő, hogy ez a nap ünnepként szerepel a római katolikus liturgiában. De nemcsak a két apostol miatt vált ünneppé Péter és Pál napja. Ahogy Bálint Sándor soraiban olvashatjuk:
„Péter-Pál napját a nagyvárosi köztudat is az aratás kezdő időszakaként tartja számon. A munkakezdet kultikus hagyományai azonban inkább Sarlós Boldogasszonyhoz [július 2.] fűződnek. Mindenesetre Péter-Pál ünnepének aratók miséje néven emlegetett nagymiséjére régebben Apátfalva férfinépe elment, hogy fáradozásait majd áldás kísérje. Magyarkimlén az aratók miséjére a szerszámokat is el szokták hozni. Kint hagyják a templom előtt. Mise után valamikor az Egyház áldásában részesülhettek ezek is.”
Bálint Sándor: Ünnepi kalendárium 1. Mária-ünnepek és jelesebb napok a hazai és közép-európai hagyományvilágból. December 1 – június 30., Budapest, Szent István Társulat, 1977. – Magyar Elektronikus Könyvtár
Plohn József: Aratás. A kép forrása: Digitális Képarchívum
Aratás. Kevés esemény volt az archaikus kor embere számára ennyire fontos, hiszen szó szerinti értelemben véve ez határozta meg, kerül-e és mennyi, illetve milyen minőségű kenyér az asztalra. De az aratás nemcsak emiatt játszott fontos szerepet eleink (sőt nyugodtan mondhatjuk. leszármazottjaik) életében. Móricz Zsigmond kétszer is megfilmesített Pillangó című halhatatlan kisregényének mi más lehetne a témája, mint az emberi élet egyik legelementárisabb része, egy sokak sorsát végzetszerűen meghatározó érzelem, a szerelem. Azt hiszem, nem túlzás azt állítani, hogy a múlt század húszas éveiben játszódó történet két főszereplője, Darabos Jóska és Hitves Zsuzsika összeismerkedésének körülményei tipikusnak tekinthető korukban. Hiszen – ahogy ma tudományosan mondanánk – a gazdaság egyik legfontosabb ágazatának nélkülözhetetlen tevékenységéhez köthető, vagyis az aratáshoz, mivel a cséplőbanda tagjaként éri őket „Ámor nyila”. Hogy az archaikus kor embere életének szerves részét képező aratás – ahogy korunkban mondanák – jó ismerkedési közeget teremtett, azt bizonyíthatja Fekete István szintén kétszer megfilmesített műve, a Tüskevár is, melyben Tutajos barátja, Bütyök szintén a cséplőgép mellett ismeri meg szerelmét, Katicát. De ha bibliai időkre tekintünk, akkor is találkozhatunk ezzel a jelenséggel, hiszen Ruth könyvében a címszereplő asszonyt későbbi férje, a gazdag Moáb ugyancsak az aratás során ismerte meg, amikor a nincstelenné vált Ruth – a napi betevőre valót gyűjtve – annak földjéről szedte össze az ottmaradt kalászt. Ezt alapul véve tulajdonképpen nyugodtan megállapíthatjuk, nyáridőben az aratás a közösségi élet fontos színtere is lehetett, ahol többek között életre szóló barátságok, szerelmek születtek, vagy éppen ellenkező esetben tartós harag és gyűlölködés kapott lángra két vagy több, egymással hajba kapott ember között.
A római Szent Péter-bazilika teraszán a tizenkét apostol – így Péter és Pál – szobra sorakozik fel a hívek üdvözlésére. In: Vasárnapi Újság, 55. évf. 1. sz. (1908. január 5.), 15. – Elektronikus Periodika Archívum. A kép forrása: Digitális Képarchívum
Június 29., Péter és Pál napja fontos dátum volt eleink számára is. A gyakorlati életben betöltött szerepe mellett szakrális jelentősége sem elhanyagolható. Hiszen az első római püspökhöz, vagyis az első pápához, Szent Péter apostolhoz köthető. Igaz, ugyan, hogy a „pogányok apostolaként” ismert Szent Pál is „összefér” vele a naptárban. Az Újszövetségben Szent Péter neve százötvenhat alkalommal, Szent Pálé pedig százhatvanszor tűnik fel. Ezzel Jézus után (aki több mint hétszázszor szerepel) az Újszövetség, sőt a Biblia legtöbbet megnevezett szereplői. Bár Pál minimális „hosszkülönbséggel” vezet naptári „társbérlőjével” szemben, ez a nap, mégis inkább a Jézus által „Kősziklának” nevezett tanítvány napja. Bálint Sándornál erről így olvashatunk:
„Péter-Pál napja ősi nagy ünnep. A hivő nép megtiszteli és illendően számon tartja, nincsenek azonban olyan liturgikus sajátosságai, amelyek szakrális jellegű népszokásokat ihlettek volna. Hagyományviláguk így szegényes és másodlagos.
Áttekintve templomdedikációinkat – miután az ünnep elsősorban mégis Péteré – joggal soroljuk ide az egyszerű Péter-patrociniumokat is.”
Bálint Sándor: Ünnepi kalendárium 1. Mária-ünnepek és jelesebb napok a hazai és közép-európai hagyományvilágból. December 1 – június 30., Budapest, Szent István Társulat, 1977. – Magyar Elektronikus Könyvtár
Az idézett sorokat alapul véve, ebben a blogbejegyzésben csak Szent Péter apostolról lesz szó. A „véreskezű” keresztényüldözőből a „pogányok apostolává” vált Szent Pál apostol életét és tevékenységét korábban már bemutattam.
Szent Péter kultusza – mint első egyházfőé – a római katolikus egyházra jellemző, a görögkeleti, vagy más néven ortodox egyházban inkább Szent János apostol élvez reflektorfényt, míg a protestánsok számára Pál apostol tanításai jelentik a legfőbb igazodási pontot. Szent Pétert a római katolikus hagyományban betöltött első pápa tisztsége mellett a keleti keresztények Antiochia első pátriárkájaként tartják számon, viszont az első pápaságáról, így az egyházban betöltött elsőbbségéről való tan a többi keresztény/keresztyén felekezetben nem igazán talált táptalajra. Ezt protestáns körökben folytatott hitviták során is tapasztaltam. A katolikus tanok szerint a Szent Péterhez köthető „prioritás” alapja Máté és János evangéliumában is megtalálható (Máté 16:18; János 21:15-17).
„Mikor pedig Jézus Czézárea Filippi környékére méne, megkérdé tanítványait, mondván: Engemet, embernek Fiát, kinek mondanak az emberek? Ők pedig mondának: Némelyek Keresztelő Jánosnak, mások Illésnek; némelyek pedig Jeremiásnak, vagy egynek a próféták közül. Monda nékik: Ti pedig kinek mondotok engem? Simon Péter pedig felelvén, monda: Te vagy a Krisztus, az élő Istennek Fia. És felelvén Jézus, monda néki: Boldog vagy Simon, Jónának fia, mert nem test és vér jelentette ezt meg néked, hanem az én mennyei Atyám. De én is mondom néked, hogy te Péter vagy, és ezen a kősziklán építem fel az én anyaszentegyházamat, és a pokol kapui sem vesznek rajta diadalmat.”
Máté írása szerint való evangyéliom. 16:13-18. In: Szent Biblia azaz Istennek Ó és Új Testamentomában foglaltatott egész Szent Írás, Budapest, Arcanum, 1995. – Magyar Elektronikus Könyvtár
A pápa áldást oszt a még be nem fejezett Szent Péter-templom loggiájáról. In: Marczali Henrik, szerk.: Nagy képes világtörténet, Budapest, Franklin – Révai, 1899–1905. – Magyar Elektronikus Könyvtár. A kép forrása: Digitális Képarchívum
Péter születésének idejéről nincsenek pontos adatok, de nagyjából Jézussal lehetett egyidős, vagy nála valamivel idősebb. János evangéliuma szerint Betszaidából származott és Keresztelő Szent János tanítványa volt Jézus elhívása előtt. Azonban Péter otthonával kapcsolatban a köztudatban sokkal ismertebb a szinoptikus evangéliumokban gyökerező elképzelés, miszerint a Genezáreti-tó partján található Kafaranaumból (Kapernaum) jött. Itt élt és dolgozott halászként testvérével Andrással, valamint Lukácsnál arról olvashatunk (Lk 4:38-4), hogy Jézus meggyógyította itt élő anyósát. Ez utóbbi alapján arra következtethetünk, hogy nős és családos ember volt. Máté (Mt 4:18) és Márk evangéliuma (Mk 1:16-18) szerint Jézus a vízparton hálójukat tisztító Simont (vagyis Pétert) és Andrást közvetlenül a munkájuk mellől hívja el, hogy legyenek tanítványai. A Biblia több más történetéhez hasonlóan ez a momentum is sokakból – laikusokból és hívőkből egyaránt – megdöbbenést és értetlenséget vált ki még napjainkban is. Hiszen akárhogy nézzük is, úgy tűnik, mintha itt két – mai szóhasználattal élve – családfenntartó ember hagyná ott, szerszámaikat gondatlanul ledobva a maguk és a családjuk megélhetését jelentő, kenyérkereső munkájukat. Azt gondolhatnánk, hogy az ilyen típusú jelenetek inkább illenének az 1979-ben készült Hair és a hozzá hasonló, a korszak hippi mozgalmait feldolgozó filmek kockáira, mint a római katolikus egyház „fejeként” tisztelt szent életéhez. Azonban mielőtt pálcát törnénk, mondván, hogy micsoda felelőtlen emberekből álltak Jézus követői, azt hozzá kell tenni, hogy akkoriban egy ilyen családi vállalkozás-jellegű gazdaság nem „omlott össze”, ha két ember otthagyta a munkát. És hogy a saját megélhetésük mennyire nem került veszélybe, azt – sok más jézusi csodatétel mellett – Péter legismertebb, Lukács által megírt elhívástörténete is tükrözi, mely az (első) csodálatos halfogáshoz kapcsolódik:
„És lőn, hogy mikor a sokaság hozzá [Jézushoz] tódult, hogy hallgassa az Isten beszédét, ő a Genezáret tavánál áll vala; És láta két hajót állani a vizen: a halászok pedig, miután azokból kiszállottak, mossák vala az ő hálóikat. És ő bemenvén az egyik hajóba, a mely a Simoné vala, kéré őt, hogy vigye egy kissé beljebb a földtől: és mikor leült, a hajóból tanítá a sokaságot. Mikor pedig megszünt beszélni, monda Simonnak: Evezz a mélyre, és vessétek ki hálóitokat fogásra. És felelvén Simon, monda néki: Mester, jóllehet az egész éjszaka fáradtunk, még sem fogtunk semmit: mindazáltal a te parancsolatodra levetem a hálót. És ezt megtévén, halaknak nagy sokaságát keríték be; szakadoz vala pedig az ő hálójuk. Intének azért társaiknak, a kik a másik hajóban valának, hogy jőjjenek és segítsenek nékik. És eljövén, megtölték mind a két hajót, annyira, hogy csaknem elsülyedének. Látván pedig ezt Simon Péter, Jézusnak lábai elé esik, mondván: Eredj el én tőlem, mert én bűnös ember vagyok, Uram! Mert félelem fogta körül őt és mindazokat, a kik ő vele valának, a halfogás miatt, a melyet fogtak; Hasonlóképen Jakabot és Jánost is, a Zebedeus fiait, a kik Simonnak társai valának. És monda Simonnak Jézus: Ne félj; mostantól fogva embereket fogsz.”
Lukács írása szerint való evangyéliom. 5:1-10. In: Szent Biblia azaz Istennek Ó és Új Testamentomában foglaltatott egész Szent Írás, Budapest, Arcanum, 1995. – Magyar Elektronikus Könyvtár
Franco Zeffirelli Názereti Jézus (1977) című filmjében Péter a gyűlölt ellenségével, Mátéval együtt vált Jézus tanítványává. A kép forrása: Magyar Filmadatbázis
Ezt az elhívástörténetet filmesítette meg Franco Zeffirelli a legismertebb evangéliumi történeteket feldolgozó művében, az 1977-ben készült Názáreti Jézus című filmsorozatban, ahol Péter ősi ellenségével, az őt állandóan sanyargató, aranyifjú életű Lévivel (a későbbi Szent Máté apostollal és evangélistával) megbékélve, együtt vált Jézus tanítványává. Bár Péter elhívásáról különbözőképen írnak az evangéliumok, de azt mindegyikből megtudhatjuk, hogy Jézus kereszthaláláig szerves életközösségben élt mesterével és a többi tanítvánnyal. A Szent Márk evangélistáról szóló blogbejegyzésben szó volt róla, nem zárható ki, hogy köze lehetett a „legrövidebb” evangélium keletkezéséhez:
„Márkot a legszorosabb kapcsolat mégsem Barnabáshoz, hanem Szent Péterhez fűzhette, ugyanis a hagyomány szerint Márk volt az első római püspök tolmácsa, és evangéliuma tulajdonképpen Péter visszaemlékezésének Kr. u. 50-60 körül keletkezett írásba foglalása. Ezt a hagyományt látszik alátámasztani az a tény, hogy Márk evangéliuma a szemtanú részletességével meséli el a történteket, amit életkora miatt személyesen nem élhetett át. Több eseményt sokkal részletgazdagabban mesél el Máténál és Lukácsnál. Például a »tenger lecsendesítését«, ahol – a tizenkét tanítvány közül való Mátéval és Jánossal ellentétben – személyesen nyilvánvalóan nem is volt jelen.”
Hamvai-Kovács Gábor: „De ő ott hagyva az ingét, meztelenül elszalada tőlük.” In: OSZK blog, 2025. április 25.
Péter nemcsak a tizenkét tanítvány egyike volt, de – Jánossal és Jakabbal – egyike volt annak a három főből álló belső tanítványi körnek is, akiket Jézus magával vitt a Sínai-hegyre (Lk: 9:28-36), ahol színeváltozása bekövetkezett, valamint Mózessel és Illéssel találkoztak, illetve ők hárman aludtak el őrködés közben Jézus mellett a Gecsemáné kertben (Mk: 14:33-42). Vagyis tény, hogy Péter nagyon közel állhatott Jézushoz. Több bibliai jelenet arról árulkodik, hogy a klasszikus antik lélektan szerint szangvinikus temperamentumú lehetett. Lelkesedésében a Sínai-hegyen sátrat akart építeni Jézusnak, Mózesnek és Illésnek; ő sétált ki a hajóból a vízen járó Jézushoz (Mt: 14: 24-33); ő vallotta meg Jézus krisztusi voltát először; ő vágta le indulatból a Jézust elfogó katonák egyikének a fülét (Jn: 18:10); ő szabadkozott, hogy Jézust biztosan nem hagyja el (Mk 14:29), majd háromszor megtagadta (Jn: 18), majd keserves sírásra fakadt. A Jézus kereszthalála és feltámadása utáni események kapcsán János evangéliumának 21. fejezetében olvasható egy olyan esemény, melyet lényegét tekintve nemcsak az idézett (Lukács által leírt) csodálatos halfogás megismétlésének lehet tekinteni, de a Máté evangéliumában megfogalmazott (Mt 16:18) „erre a kősziklára építem egyházamat” kijelentésre hivatkozó péteri „prioritásnak” szintén alapját képezi. A történetben úgy tűnik, Jézus mennybemenetele után a tengő-lengő Péter Jánossal és néhány tanítvánnyal halászni indul, de nem fognak semmit. A parton azonban Jézus várja őket, aki – ugyanúgy mint korábban – kiveteti velük hálójukat, amely, amikor kihúzzák, szinte szétszakad a bő fogástól. Jézust először nem ismerték meg, csak ezen esemény után, s ekkor a lobbanékony természetű Péter kiugorva a hajóból partra úszott az ott álló mestere felé. Ekkor került sor arra az egyházi körökben sokat idézet jelenetre, mely Péter végleges elhívását jelentette, melynek során mestere megemlítette Péter majdani vértanúsorsát is:
„Mikor aztán megebédelének, monda Jézus Simon Péternek: Simon, Jónának fia: jobban szeretsz-é engem ezeknél? Monda néki: Igen, Uram; te tudod, hogy szeretlek téged! Monda néki: Legeltesd az én bárányaimat! Monda néki ismét másodszor is: Simon, Jónának fia, szeretsz-é engem? Monda néki: Igen, Uram; te tudod, hogy én szeretlek téged. Monda néki: Őrizd az én juhaimat! Monda néki harmadszor is: Simon, Jónának fia, szeretsz-é engem? Megszomorodék Péter, hogy harmadszor is mondotta vala néki: Szeretsz-é engem? És monda néki: Uram, te mindent tudsz; te tudod, hogy én szeretlek téged. Monda néki Jézus: Legeltesd az én juhaimat! Bizony, bizony mondom néked, a mikor ifjabb valál, felövezéd magadat, és oda mégy vala, a hova akarád; mikor pedig megöregszel, kinyújtod a te kezedet és más övez fel téged, és oda visz, a hová nem akarod. Ezt pedig azért mondá, hogy jelentse, milyen halállal dicsőíti majd meg az Istent. És ezt mondván, szóla néki: Kövess engem!”
János írása szerint való evangyéliom. 21:15-19. In: Szent Biblia azaz Istennek Ó és Új Testamentomában foglaltatott egész Szent Írás, Budapest, Arcanum, 1995. – Magyar Elektronikus Könyvtár
Carl Bloch: Jézus színeváltozása. A kép forrása: Wikipedia
Péter apostol az evangéliumok történeti cselekményeit kronologikusan követő Apostolok cselekedetei első részének egyik központi szereplője (a Szent Lukács által írott könyv második része kizárólag Pál apostol missziós útjaival foglalkozik). Átéli a többiekkel a pünkösdi csodát (Apcsel. 2), meggyógyítja a templom előtt kolduló béna lábát (Apcsel 3), megkereszteli a pogány Kornélius századost és háza népét (Apcsel: 10). Herodes Agrippa király keresztényüldözése során – Jakab kivégzése után – Pétert börtönbe vetik, ahonnét Lukács szerint egy angyal szabadítja meg a szigorú őrizet alól (Apcsel 12). Kiszabadulása után elhagyja Palesztinát és Cezareába ment. Részt vett a Kr. u. 49-ben, Jeruzsálemben összehívott Apostoli zsinaton, ahol Pál apostollal lelkesen kiálltak azon tan mellett, hogy azoknak a „pogányoknak” (vagyis nem zsidóknak), akik meg akarnak keresztelkedni, nem kell ezt megelőzően körülmetélkedniük, vagyis felvenni a zsidó vallást. Álláspontjukat a zsinat végül elfogadta, ami meghatározó szerepet játszott abban, hogy a kereszténység – ahelyett, hogy mindössze egy zsidóságon belüli szektává vált volna – rohamosan terjeszkedni kezdett a „pogány” világban is. A zsinat után Péter Antiochiába utazott. Az Újszövetségben található két apostoli leveléből az elsőt itt írhatta meg.
Giovanni Lanfranco: Az angyal kivezeti Szent Pétert a börtönből. A kép forrása: Wikipédia
Szent Péter tevékenységének utolsó szakasza egybe esik a Római Birodalom egyik legszégyenteljesebb időszakával, a Néró császárhoz köthető véres keresztényüldözésekkel. A Kr. u. 54-től 68-ig uralkodó, elborult elméjű Néró császár vezette világbirodalom megérezte, hogy ez az új vallás alapjaiban lehet veszélyes létére, hiszen a keresztények nem ismerték el sem a császárt, sem az antik panteont valódi isteneknek. Henryk Sienkiewicz Nobel-díjas regénye, a Quo vadis szinte kézzel fogható közelségbe hozza azt a korszakot, amikor a római katakombákban éjszakánként pislákoló gyertyafénynél titokban összegyűlt – később oroszlánok prédájául vetett, szurokkal leöntött és élve elégetett, vagy egyéb módon vértanúvá vált – keresztények előtt a korábban Jézust háromszor megtagadó Péter lelkesen adta tovább a krisztusi tanokat. Végül 67-ben maga is vértanúhalált halt az örök városban, valószínűleg Pállal együtt végezték ki. A hagyomány szerint „Urbi et Orbi” áldásban részesítette Rómát, mielőtt keresztre feszítették. Ez utóbbi esemény kapcsán megemlítendő, hogy saját kérésére fejjel lefelé hajtották végre rajta ezt a szadista kivégzési módot, ugyanis nem tartotta méltónak magát úgy meghalni, mint mestere, Jézus.
Caravaggio: Szent Péter keresztre feszítése. A kép forrása: Wikipedia
Szent Péternek a katolikus egyházban betöltött szerepét már említettem, oltalmazója az egyháznak, a szentatyáknak és minden papnak. A vallásos képzőművészetben mint apostolfejedelmet ábrázolják Krisztus mellett, akárcsak Szent Pált. Attribútuma a kulcs (Jézus neki adta a Menyország kulcsait); a pásztorbot („Legeltesd az én juhaimat!”), a hal (egykori halász mesterségére és az emberhalászatra utalva) és a kakas (Jézus megtagadásának gyarlósága). Természetesen a klérus tagjain kívül további pártfogoltjai is vannak, ahogy a Magyar katolikus lexikonban olvashatjuk:
„Oltalmazója az Egyháznak, a Szentatyának és a papoknak (emberek halászai). Védőszentjüknek tekintik ezenkívül a halkereskedők, hálószövők, kulcsai miatt a lakatosok, esztergályosok, kapusok, felügyelők; ezenkívül asztalosok, kárpitosok, papírgyárosok, papírkereskedők, pénzváltók, posztósok, szappanosok, üvegesek. Lábbetegségek, veszettség, kígyómarás ellen kérik oltalmát.”
Diós István (főszerk.): Magyar katolikus lexikon. X. kötet. Oltal–Pneu, Budapest, Szent István Társulat, 2005, 885. – Törzsgyűjtemény. Online változat
Alakja számtalan irodalmi és filmművészeti alkotásban is fellelhető. A magyar irodalomban a legismertebb címszerepe a – Theodore Roosevelt amerikai elnök kedvenc regényeként számontartott – Mikszáth Kálmán által írt mű, a Szent Péter esernyője. De számtalan magyar és külhoni irodalmi műben, filmben, mesében és tréfában szerepel, ősz öreg hosszú szakállú bölcsként ábrázolva, aki a mennyország rácsos kapui előtt strázsál és szigorúan megvizsgálja az oda bemenni készülő lelkeket. Néphagyományainkban is előkerül, mint aki Jézussal a földön, a nép között vándorol. Sokszor nemtetszését fejezi ki mesterének, annak cselekedetei miatt, de végül mégis belátja, hogy Jézusnak igaza van.
Érdekesség, hogy a barokk művészet egyik ikonikus képviselője, a szent és bibliai jeleneteket ábrázoló képeiről is ismert festő, Peter Paul Rubens mindkét apostolfejedelem nevét egyaránt viseli.
Peter Paul Rubens: Szent Péter. A kép forrása: Wikipedia
Felhasznált irodalom
- Bálint Sándor: Ünnepi kalendárium 1. Mária-ünnepek és jelesebb napok a hazai és közép-európai hagyományvilágból. December 1 – június 30., Budapest, Szent István Társulat, 1977.
- Diós István (főszerk.): Magyar katolikus lexikon. X. kötet. Oltal-Pneu, Budapest, Szent István Társulat, 2005.
- Diós István (szerk.): A szentek élete, Budapest, Szent István Társulat, 1984.
- Gecse Gusztáv (szerk.): Vallástörténeti kislexikon, Budapest, Kossuth, 5. bőv. átdolg. kiad. 1983.
- Haag, Herbert (szerk.): Bibliai lexikon, Budapest, Apostoli Szentszék Könyvkiadója, 1989.
- Hamvai-Kovács Gábor: „De ő ott hagyva az ingét, meztelenül elszalada tőlük.” In: OSZK-blog, 2025. április 25.
- Hamvai-Kovács Gábor: „Sorjában megírom neked derék Theofilus a kétségtelen valóságot…”. In: OSZK-blog, 2024. október 18.
- Herczeg Pál: „Érted is amit olvasol?”. Bibliaismereti hittankönyv a konfirmáció utáni korosztálynak, Budapest, Kálvin, kiad. 2000.
- Ó- és Újszövetségi Szentírás a Neovulgáta alapján, Budapest, Szent Jeromos Katolikus Bibliatársulat, 2012.
- Péter apostol. Wikipédia-szócikk
- Schütz Antal (szerk.): Szentek élete. Az év minden napjára, Budapest, Pantheon, 1995.
- Szent Biblia azaz Istennek Ó és Új Testamentomában foglaltatott egész Szent Írás, Budapest, Arcanum, 1995.
- Szent Péter és Szent Pál apostolok. In: Magyar Kurír, 2024. június 29.
- Újszövetségi Szentírás, Budapest, Szent István Társulat, kiad. 1985.
Hamvai Kovács Gábor
(Olvasószolgálati és Tájékoztatási Főosztály)