Variációk egy témára: Az angyali üdvözlet Albrecht Dürer, id. Markó Károly és Szántó Piroska szemszögéből
Szent Lukács a négy evangélista egyike, evangéliuma az Újszövetség harmadik könyve. De ez Lukács kétrészes életművének csak az egyik fele, a folytatásban Jézus földi ténykedését követő ősegyház időszakát, azon belül is elsősorban Szent Pál apostol megtérését és hittérítő útjait dolgozza fel Apostolok cselekedetei címmel. Róla, életéről és két nagy formátumú művéről egy korábbi blogbejegyzésben emlékeztünk meg. A profán életben orvos-polihisztorként tevékenykedő Szent Lukács kapcsán Bálint Sándor Ünnepi kalendáriuma a következőket jegyzi meg:
„Mária életét, Jézus gyermekkorát evangéliumában Lukács mondja el legrészletesebben. Talán ebből támadt az a jámbor hagyomány, hogy Lukács festő is volt és a Szűzanya képét megörökítette. Számtalan ősi, ókori, koraközépkori Mária-képről állítja a legenda, hogy Lukács alkotása. Itt csak a római S. Maria Maggiore és a czenstochowai Szűzanya képére utalunk, amelyek számtalan másolatban, átköltésben ismeretesek hazánkban is. A hagyományból érthető, hogy régebben a festők is patrónusként tisztelték. Leghíresebb céhük a máig virágzó római Accademia di S. Luca. Hazánkban is a nagyszebeni festők és asztalosok, továbbá a brassói festők, képfaragók, üvegesek, asztalosok középkori közös céhének Lukács volt a védőszentje.”
Október 18. In: Bálint Sándor: Ünnepi kalendárium 2. A Mária ünnepek és jelesebb napok hazai és közép-európai hagyományvilágából. Július 1 november 30. – Magyar Elektronikus Könyvtár
A „jámbor néplélek” elképzelését az orvos-polihisztorból lett evangélista és történetíró festőművész mivoltáról hiteles történelmi források ugyan nem támasztják alá, de ahogy az idézetből is kiderül, Szent Lukács alakja bizony erősen és kitörölhetetlenül összekapcsolódott a képzőművészet eme ágával. Személye a festőművészek lelkében bizony ott élt patrónusként és ki tudja hányan fohászkodtak hozzá akár csak egy szemernyi ihletért művük elkezdése előtt, vagy elakadtak munka közben, nem találták meg a megfelelő színeket, nem keltette a kívánt összhatást a kompozíció, vagy épp a frappáns befejező ecsetvonás hiányzott. Vajon hogyan viszonyulhatott a „festők patrónusához” az ajtósfalvi magyar nemesi famíliából származó, késő gótikus, majd reneszánsz ízlés szerint dolgozó nürnbergi festő, grafikus, könyvkiadó Albrecht Dürer? Vagy „a magyar Claude Lorrain”-nek nevezett, hazai stílusteremtő tájképfestő, id. Markó Károly? Vagy, hogy még teljesebb legyen a (szó szerinti értelemben vett) kép, mi a helyzet a szürreális-posztmodern stílust képviselő festő, grafikus, írónő, Szántó Piroska esetében? Hogy az alábbi három festő hogyan viszonyult Szent Lukácshoz, arról szintén nincsenek adatok. Bár ez a megállapítás sem feltétlenül állja meg a helyét, hiszen mégiscsak fennmaradtak olyan képek, melyek kapcsolatba hozhatók az Újszövetség harmadik evangéliuma és az Apostolok cselekedetei szerzőjével. Ezekből válogattunk írásunk keretein belül.
Szent Lukács Albrecht Dürer szemszögéből
Két kép Albrecht Dürer Mária élete sorozatából
Egy Szent János napjára írt blogbejegyzésben bemutattuk a Gyula környéki családi gyökerekkel rendelkező Albrecht Dürernek azt a művét, amivel berobbant a világhírnevet szerzett művészek közé. Azonban a “szeretett tanítvány” tollából származó Apokalipszis mellett a – Lukácshoz hasonlóan sokoldalú – Magyarországról származó német művész készített két másik nagyszabású művet is. Ahogy a Művészeti kislexikon tömör összefoglalójában olvashatjuk:
„... A legnagyobb német festő és grafikus. Családja Magyarországról származott Nürnbergbe. Strassburgba és Bázelbe vezető vándorútja után Velencébe ment. ... A hazaköltözése után készítette a késő-gótikus fametszet sorozatait a századforduló világvége hangulatát jól felidéző látomásos Apkalipszis-lapokat, továbbá a megrendítő Nagy passiót és a derűs Mária életét.”
Lajta Edit (szerk.): Művészeti kislexikon, Budapest, Akadémiai, 1973, 148. – Törzsgyűjtemény
Míg az Apokalipszis sorozat kizárólag Szent János tollából merített, addig a nagy Passió és a Mária élete több szempontból kapcsolódik Lukácshoz, hiszen az ábrázolt jelenetek megtalálhatók Lukács evangéliumában is. Kétségtelen tény, hogy az Apokalipszis-sorozattal a művész nagyon magasra tette a lécet, amivel – véleményem szerint – napjainkig feladta a leckét. Saját magának is. Bizony úgy tűnhet, hogy a későgótikus jegyeket magán hordozó, mozgalmas jelenetekkel és groteszk figurákkal teletűzdelt jánosi jelenéseket feldolgozó műsorozat afféle másodhegedűs szerepre predesztinálta a másik két nagyszabású vallási témájú metszetsorozatot. Persze az efféle kijelentésekkel csínján kell bánnunk, hiszen az első műnél megszokott stílusjegyek (melyek engem leginkább a nyolcvanas évek Heavy Metal bandáinak lemezborítóira, illetve a lapozgatós fantasy-kalandkönyvek grafikáira emlékeztetnek) ugyanúgy jelen vannak a Mária életét és Jézus szenvedésit bemutató képeken is. Még ha ezeknél nem is feszítik szinte szét a keretként meghúzott vonalat az ábrázolt, dinamikus hatást keltő, túlzsúfolt jelenetek, melyek szinte önmagukat kínálják az interaktivitásra. Azonban a Jézus és Mária történeteit megjelenítő képeknél sem unatkozhatunk, hiszen itt is mindig akadhat valami új és addig fel nem fedezett elem, vagy részlet, melynek sokadik nézegetése során beugorhat egy-egy újabb értelmezés. Talán a legnagyobb különbség, hogy az Apokalipszis (akár egy képen belül is) sokszereplős, sokhelyszínes és több idősíkot is magába foglaló jeleneteivel ellentétben ezeknél személyek (Jézus és Mária) kerülnek fókuszba és a (többek között Szent Lukács által megírt) jelenetek is egy adott helyen és egy adott időben történnek. Ezért ezek – annak ellenére, hogy a cselekmény egyes jeleneteit ábrázoló képekhez hasonlóan, itt is szinte burjánzanak a részletek – sokkal nyugodtabb és rendezettebb hatást keltenek.
Krisztus szenvedéseit Dürer egyébként két másik, kevésbé nagy formátumú metszetsorozaton is megörökítette. Hogy ezektől elkülöníthető legyen, az 1496-től 1510-ig készült monumentális sorozatott Nagy Passióként ismerjük. A mű darabjainak szemlélése folytán az élesszeműeknek feltűnhet, hogy néhány kép stílusában és összhatásában mintha eltérne a többitől. Az észrevétel jogos, hiszen az 1496 és 1489 között készült képek kiegészítéseként Dürer a második itáliai útját követően, 1510-ben négy új metszettel gyarapította a sorozatot (Utolsó vacsora, Krisztus elfogatása, Krisztus a pokol tornácán és a Krisztus feltámadása). Ahogy erről a Szépművészeti Múzeum online kiállításvezetőjében olvashatjuk:
„Az itáliai út előtt és után készült lapok eltérő stílusa bizonyítja, hogy a művész mennyi új ismerettel, megújult szemlélettel tért haza: mind a kompozíciók elrendezésében, mind a metszetek kifinomult technikai kialakításában érezhető a változás. A korábbi művek nyugtalanabb vonalvezetésűek, a későbbiek kiegyensúlyozattabbak, és ezeken a fegyelmezett párhuzamos és keresztvonalkázással érzékeltetett árnyékolás nagyobb felületen és több tónusfokozattal érvényesül. A tér szerkezete is egyértelműbb a tér mélysége hangsúlyosabb a későbbi lapokon.”
A Nagy Passió fametszet sorozat. (1496–1511). Dürer feketén-fehéren. In: A Szépművészeti Múzeum online kiállításai
Két kép Albrecht Dürer Mária élete című sorozatából
Akárcsak az Apokalipszis, a másik két műsorozat is könyvformátumban jelent meg (egy-egy 1511-ben készült borítóképpel) és Benedikt Schwabe hozzá írt latin nyelvű kísérőszövegével. Az összesen húsz metszetből álló Mária élete műsorozat darabjai szintén két részletben, a második itáliai út előtt és után készültek el, három darabja (Mária halála, Mária mennybemenetele, Mária koronázása) az Itáliában kifinomult művész alkotása. A képeken megörökített jelenetek részben apokrif eredetűek, de több közülük a Lukács által írt és más evangéliumokban szerepel az Angyali üdvözlettől a Tizenkétéves Jézus a templomban című darabig.
A Nagy Passió képei közül engem legjobban mind ábrázolásmódját, mind tartalmát tekintve két kép fogott meg, melyek keletkezési ideje közé ékelődött az a bizonyos itáliai megújulás. A megújult ábrázolásmód ellenére mind a régi Dürer által készített Krisztus a kereszten mind a megújult szemléletű művész által készített Krisztus a Pokol tornácán hordozza a számomra oly kedves düreri jellemzőket. Az előbbiben megjelenik az Apokalipszisnél megszokott táj- és burjánzó alakábrázolás. Az érzékletesen megrajzolt fák és lágyszárúak inkább emlékeztetnek a művész otthonára jellemző flórára, semmint a Szentföld növénytakarójára. A kereszt körül csoportosuló alakok, a földön heverő emberi koponya és csontok, az emberi arccal ellátott égitestek és a szárnyas angyalok sem szokatlanok, hiszen ezt sokszínű túlzsúfoltságot az Apokalipszis képeinél már megszokhattuk. Ennél a képnél markánsan megfogható az az említett különbség, hogy térben és időben itt csak egy eseményre, nevezetesen Jézus kereszthalálra fókuszál a mű. A Krisztus a Pokol tornácán jelenet igazi csemege egy Dürer-rajongó számára. Mind témáját, mind ábrázolásmódját tekintve talán az összes Dürer-kép közül erre emlékeztetnek leginkább a már említett Heavy Metal borítók és fantasy-lapozgatós grafikák. A horrorisztikus cselekmény a képen látható módon nemhogy Lukácsnál nem szerepel, de még a Bibliában sem. Az Apostoli hitvallás, közismert nevén a Hiszekegy szövege alapján készült, melyben az szerepel, hogy „[Jézus Krisztus] Alászállt a poklokra”. A kép önmagáért beszél. A (feltámadására utaló) kereszttel jelölt zászlót tartó, általa megváltottak gyűrűjében lévő Jézus felszabadítja a dohos pincebörtönszerű helységben raboskodó lelkeket, mely ellen a Poklot őrző rémséges teremtmények semmit nem tehetnek. A látvány alapján ezekről a pokoli teremtményekről szinte elhiszi az ember, hogy Dante leírásai az elkárhozott lelkek kínzásairól hitelesek.
Két kép Albrecht Dürer Nagy Passió metszetsorozatából
A Mária élete sorozat – Lukács alapján készült – képei közül a Mária látogatása Erzsébetnél és Királyok imádása jelenítik meg a jellegzetes düreri tájat. Ezért kuriózum a Máté evangéliuma alapján készült Menekülés Egyiptomba, ahol az egyértelműen felismerhető egzotikus trópusi flóra övezi a Szent Család útját. A kép realisztikus mivoltát tompítja, hogy József és Mária jellegzetes német divat szerint öltözöttek. A málhás szamár takarásában baktató szarvasmarha pedig kifejezetten a magyar szürkemarhára emlékeztet (akkoriban Nürnberg volt az egyik fő szürkemarha-felvásárlóhely). A Jézus bemutatása a templomban pedig olyan – Dürertől szokatlan – perspektivikus ábrázolást mutat be, amely önkéntelenül Velázquez híres képére (Bréma kulcsainak átadása) emlékezteti a műélvezőt. A Mária élete sorozat képein nem találunk olyan mozgalmas és burjánzó jeleneteket, mint a másik kettőnél. Az Angyali üdvözlet örökzöld témája mondhatnánk a kor megszokott ábrázolásmódján jelenik meg a papíron. Ennek ellenére mégis hozza a Dürer-rajongók által kedvelt hangulatot. A perspektivikusan ábrázolt teremben megjelent Szent Gábor arkangyal fizimiskája engem meglehetősen emlékeztet Hunyadi Mátyás királyunkra. A román kori ízlésnek megfelelő boltíves teremből kitekintve a Szentháromság Isten első személye, míg Mária feje felett – galamb képében – a harmadik személye jelenik meg. A képet eluraló harmóniát, még a lépcső alatt lánccal megkötött kicsi szörny, és a falon lévő, a Holofernész fejét levágó kardot tartó Judit portréja sem tudja megbontani.
Szent Lukács Id. Markó Károly szemszögéből
Id. Markó Károly bibliai témájú képein is hűen tükröződik a természet szeretete
Az antik római Pompei romjainak felfedezését követő klasszicizmus és a belső valóság, az örökké kereső ember lelki világát feltáró romantika határmezsgyéjén alakult ki id. Markó Károly művészete. A tájképfestészet ekkoriban egy olyan, korábban nem igazán ismert irányvonalat vett fel, melyben a táj maga szolgált a kép témájául. Természetesen a realista ábrázolásmód is elengedhetetlen volt ezeknél a műveknél. Amint sok kortársa műveiben, úgy Markó Károly alkotásaiban is hűen tükröződik a természet szeretete, az annak annak minden részletét, a tajtékzó tenger hullámaitól, a hegyek-völgyek szabta terep ellentmondásain át a legapróbb levélerezetig visszaadni kívánó törekvés. Természetesen a vásznat kétségtelenül uraló táj alkalmat adhat személyek és események ábrázolására is, mellyel a felvidéki mérnök-festő élt is. Ahogy a Művészeti kislexikonban olvashatjuk:
„Mérnöknek készült, majd Bécsben festészetet tanult. Korai munkáin magyarországi tájakat örökített meg. Közülük legszebb a könnyed, finom színhatású Visegrád, az első magyar realista tájkép. 1832-ben Itáliában telepedett le, ahol az ú.n. ideális tájfestészet képviselőjeként igen népszerű lett. Aprólékosan kidolgozott tájaiba staffázszserű mítológiai és bibliai alakokat helyezett...”
Lajta Edit (szerk.): Művészeti kislexikon, Budapest, Akadémiai, 1973, 367. – Törzsgyűjtemény
Id. Markó Károly Szent Lukáccsal összefüggésbe hozható képei közül az egyik személyes kedvencem az Apostolok cselekedeteiből meríti témáját. Ahogy Dürer metszetei – és természetesen sok más Markó kép – a Szent Pál hajótörése Máltánál című festmény is predesztinálja a szemlélőt az interaktivitásra. A kép azt a jelenetet örökíti meg, amikor a letartóztatott Pállal Rómába igyekvő, de Málta partjainál zátonyra futott és elsüllyedt hajó roncsait elhagyó hajótöröttek a parton gyülekeznek. A tájhoz képest rendkívül aprónak tűnő alakok közt ott láthatjuk Szent Pál apostolt is, akit a kezében tűzifának összegyűjtött rőzsekötegről lehet beazonosítani (a történet szerint ebből egy mérgeskígyó kúszott elő, ami megmarta Pált, de mivel nem halt ebbe bele, a helybeliek varázserőt tulajdonítottak neki). Mivel a történetben nincs megjelölve, hogy a cselekmény mely napszakban történt, ezért a hátteret uraló Napról nem tudni, hogy a vásznat uraló sugarait hajnalban vagy alkonyatkor szórja szét. Az mindenesetre tény, hogy az odafestett égitest a nézőt szinte hunyorgásra készteti. A sziklás partot ostromló hullámok pedig majdhogynem kihallatszanak a vászon mögül, ami nagymértékben elősegíti, hogy a néző azonosuljon a markói aprólékossággal megfestett, sziklák között nőtt zöld vegetáción menedéket talált szerencsétlenekkel.
Variácók egy témára: Az ApCsel 27 Markó Károly és Szántó Piroska szemszögéből
Ha az előző képnél az ábrázolt alakok eltörpülnek a monumentális táj mellett, akkor egy másik, az Apostolok cselekedetei alapján készült képnél nyugton állíthatjuk, hogy a táj szinte elnyeli az alakokat. A Szent Fülöp diakónus megkereszteli Kandake etióp királyné főkincstárnokát című kép szereplői hiába vannak előtérben, teljesen eltörpülnek a vászon harmadát uraló, dús lombú fák és bokrok alkotta növényzet árnyékában, valamint a tájra ráboruló foszlányfelhők által tarkított, kék ég alatt meghúzódó antik romcsoport előtt. Az etióp főkomornyik megkeresztelése pedig egy, a tájban teljesen eltűnő, pocsolyányi méretű vízben történik. Bár az alakok méretarányosak a terepen található objektumokkal, mégis rettentő módon eltörpülnek, még a Fülöpöt elragadó angyal sem tud kontrasztot hozni ebbe a jelenségbe.
A Krisztus megkeresztelkedése már nem ilyen sarkított, itt az alakok nem vesznek el az inkább mérsékelt égövi környezetnek tűnő, semmint mediterrán és szubtrópusi éghajlatú Jordán-partnak tűnő tájba. A növényzet is lombhullató fákból áll, de nem ez az egyetlen szürreális tényező. Lukács evangéliumában ezt írja: „Monda azért a sokaságnak, a mely kiméne hozzá, hogy általa megkereszteltessék”. Ehhez képest a képen csak Jézust és Keresztelő Szent Jánost látjuk hús-vér emberekként, akiket féltucatnyi angyal vesz körül. Ha más módon, de szintén meglehetősen szürrealisztikus a Krisztus lecsendesíti a vihart című kép, ahol a részletek, a tó mélyén tajtékzó és a parton megtörő hullámok, a vihar erejétől meghajlított, dús lombozatú partmenti fák, a nyugodt vízrészen sikló, visszatükröződő hajó a Markóra jellemző realitással vannak ábrázolva. Azonban a kép összhatása természetellenes, hiszen a jeleneten látható egy nehezen elképzelhető természeti jelenség, a partot ostromló viharos hullámoktól nem messze, nyugodt víztükrön siklik a hajó, melynek még a vitorláját is összetekerte a szél. Jézus alakjától egy szivárvány ível az égen, amelynek ebben a kontextusban a jelentése az Istennel kötött szövetség, utalva Noé történetére. Úgy vélem, ezzel a képpel a művész az Apokalipszishez hasonlóan vagy nem csak egy idősíkot ábrázol, vagy nagyon jól érzékelteti azt az ellentmondásos légkört, amely Jézus körül kialakult. Lukács leírása szerint (is).
Variációk egy másik témára: Lukács 8:22-25 Markó Károly és Szántó Piroska szemszögéből
Szent Lukács Szántó Piroska szemszögéből
Szántó Piroskáról a következőket olvashatjuk a Művészeti kislexikonban:
„festő, grafikus, Munkácsy-díjas, a szentendrei festészet képviselője. Szőnyi István és Vaszary János növendéke volt. Főbb művei könnyed rajzú szimbolikus jellegű kompozíciók, amelyeken a növényi organizmus metamorfózisát jeleníti meg. ... Ismert illusztrátor, készít gobelint is.”
Lajta Edit (szerk.): Művészeti kislexikon, Budapest, Akadémiai, 1973, 389. – Törzsgyűjtemény
Persze sem ez a lexikon, sem egyéb életrajzi gyűjtemény nem említi a művésznő pályakezdésének első stációját, amire ő egy 1997-ben készült portréfilmben a következőképpen emlékezett vissza:
„Az első rajztanulásom valahogy negatív élménnyel végződött, három nagymamai pofonnal. Tudniillik nem volt semmi anyagom, de vasalószén volt és az istállónak volt fehérre meszelt fala … és én első freskótervem színhelyének szemeltem ki ezt a frissen festett falat. És nem is akármilyen témával ... mindenki, aki az udvaron volt a kisdolgát végezte”.
Szántó Piroska. Portréfilm. 1997. Kiskunfélegyházi Móra Ferenc Gimnázium. Youtube-vidomegosztó
Szerencsére ezzel a műalkotással nem zárult le Szántó Piroska életműve és így Szent Lukáccsal is kapcsolatba tudott kerülni. Erről tanúskodnak az olyan bibliai témájú művei is, mint a Golgota vagy a Bibliai képek gyerekeknek. Id. Markó Károlynál láthattuk, milyen az, amikor egy hidegfejű mérnökből lett realista festő ecsetje ábrázolja Szent Lukács tollának műveit. De mi a helyzet, amikor egy szürreális ízlésvilágnak megfelelően tevékenykedett művész önti képekbe az orvos-polihisztor által megfogalmazott történeteket? Erre válaszként a másodikként említett művéből hoznék példákat, melyben az Esztergomi Keresztény Múzeumban található zsírkrétarajzok láthatók, hozzá írt kísérőszöveggel. Véleményem szerint az albumot inkább ezeknek a szövegeknek a nyelvezete teszi a gyerekkorosztály számára készült művé, semmint a rajzok. Bár kétségtelen tény, hogy a művésznő egyéb képeit (például a Golgota albumban lévőket) szemlélve megállapítható, hogy a sokszor nagyon elvont ecset-, ceruza-, zsírkréta- stb. vonások ennél a műnél jóval szelídebb formát öltenek, melyek úgy viszonyulnak egy jellegzetes Szántó Piroska-képhez (például a Cantata Profana-hoz), mint ahogy a gyerekbibliák egyszerűsített szövegei az eredeti Károli-fordításhoz.
Az előbbiekben bemutatott két szerző műveihez hasonlóan a bibliai történeteket felelevenítő könyv képeinél is predesztinált egyfajta interaktivitás. Az újszövetségi történetek bemutatásánál rögtön találkozhatunk Lukáccsal, hiszen az a bizonyos örökzöld egyházi téma kerül zsírkrétavégre, vagyis az Angyali üdvözlet. Ha lehetne így rangsorolni, akkor ez a kép biztos dobogós helyre kerülne a legkevésbé elvont Szántó Piroska-művek között. A kép teljesen realisztikus, Szent Gábor arkangyal sztereotip módon ábrázolt (fehér ruhában, egy szárnyas, széparcú dalia), Mária kék ruhában, virágkosárral a kezében. Az egyetlen furcsaság, hogy az Istenszülő anya bőrszíne és arcvonásai alapján leginkább a maori bennszülöttekre emlékeztet. A könyv képei közül az egyik személyes kedvencem (a Markó által is megfestett téma) A tenger lecsendesítése. Ez a kép már sokkal inkább elvont, hiszen lélektani tartalom is belemagyarázható. A mozgalmas jelenetábrázolás szinte a Cápa című film emblematikus plakátjának – gyerekek számára – finomított párja is lehetne. Legalább is gyerekfejjel biztos félelmetesnek találtam volna. A riadt tanítványokkal telt dióhéjnyi hajócskában Jézus épp a tenger lecsendesítésébe kezd (itt nincs több idősík). A kéklő őselem ábrázolása kiteszi a kép megközelítőleg kétharmadát, a keresztmetszetben ábrázolt víz mélyén (esetleg más értelmezésben a felszínén) félelmetes ragadozó tengeri állatok nyüzsögnek. A háborgó víz, a benne nyüzsgő szörnyekkel remek illusztrációja lehet az emberi lélek mélyén található félelmeknek, elfojtott agresszivitásnak, az olyan emberi gyengeségeknek, mint az irigység, a kapzsiság, vagy a telhetetlenség és hasonlók. Ezeket csak Jézus képes lecsendesíteni, ahogy a tengeri rémekkel telt tajtékzó hullámokkal tette. Szintén a Markó által is megfestett téma a Pál hajótörése. Az Angyali üdvözlethez hasonlóan ez a kép is szokatlanul realisztikus, gyakorlatilag szöveghűen ábrázolja, hogy:
„De mikor egy zátonyos helyre találtak, ráhajtották a hajót. És az első része ugyan megakadván, mozdíthatatlanul marad vala, a hátulsó része azonban szakadoz vala a haboknak ereje miatt ... a kik úszni tudnak, először azok szökdössenek a tengerbe és meneküljenek ki a szárazföldre. A többiek pedig ki deszkákon, ki a hajó egyéb darabjain. És így lőn, hogy mindnyájan szerencsésen kimenekültek a szárazföldre.”
Apostolok cselekedetei. 27: 41-44. In: Szent Biblia azaz Istennek Ó és Új Testamentomában foglaltatott egész Szent Írás, Budapest, Arcanum, 1995. – Magyar Elektronikus Könyvtár
Szántó Piroska: A sziklára épült ház példázata és a Pünkösd története a Bibliai képek gyerekeknek című műben
A legismertebb bibliai kép a könyvből a Pünkösd. Ha finomított (gyerekek számra is érthető) módon is, de itt már elvont, több idősíkban történik az ábrázolás. A kép tetején a glóriával koronázott, lángnyelvek közt lévő tanítványok, középen (az itt nem maori-jellegűnek ábrázolt) Mária, és a kép alján a jelenlevőknek saját anyanyelvükön prédikáló Szent Péter, három különböző helyen és időben szerepelnek az Aposotolok cselekedeteiben. A sziklára és a homokra épült ház Lukács mellett Máté evangéliumában is szerepelő népszerű jézusi példázat. A könyv képei közül talán ez az egyik, amelyről elmondható, hogy célközönsége a gyermekkorosztály. Bár a képen lévő, mosolygó arccal ellátott, viharfelhők és csillagok társaságában sugárzó Nap és Hold egyszerre látható egy vihar közepette, ami ilyen formában szintén szürreális. Talán ez lehet a Szántó Piroska-féle szürrealizmusnak egy gyermekek számára is érthető változata? Az viszont nem szürreális, hogy ez a kiadvány a csodálatos képeivel nemcsak a kisebb korosztály, de, még a minden ellen lázadó tinédzserek szépérzékének fejlesztésére is jó hatást gyakorolhat. Nem is beszélve arról, hogy szüleik, vagy az iskolai osztályban felolvasó tanárok, sőt minden, a művészet iránt fogékony felnőtt is élvezettel forgathatja.
Köszönjük az Urbis Könyvkiadónak a Bibliai képek gyerekeknek című kiadványukból vett képek közlési engedélyét!
Hamvai-Kovács Gábor
(Olvasószolgálati és Tájékoztatási Főosztály)
Felhasznált irodalom
- Bálint Sándor: Ünnepi kalendárium 2. A Mária ünnepek és jelesebb napok hazai és közép-európai hagyományvilágából. Július 1 – november 30., Budapest, Szent István Társulat, 1977
- Dürer feketén-fehéren. In: A Szépművészeti Múzeum online kiállításai
- Éber László: Művészeti lexikon, Budapest, Merényi, 1996.
- Fenyő Iván (összeáll. és szerk.): Albrecht Dürer fametszetei és rézmetszetei, Budapest, Magyar Helikon, 1971.
- Hamvai-Kovács Gábor: „Sorjában megírom neked derék Theofilus a kétségtelen valóságot…”. OSZK-blog, 2024. 10. 18.
- Markó. Markó Károly és köre mítosztól a képig. Magyar Nemezti Galéria, 2011. május 6 – október 2. Budapest, Magyar Nemzeti Galéria, 2011.
- Lajta Edit (szerk.): Művészeti kislexikon, Budapest, Akadémiai, 1973.
- Ó- és Újszövetségi Szentírás a Neovulgáta alapján, Budapest, Szent Jeromos Katolikus bibliatársulat, 2012.
- Reisinger János: A Biblia a magyar képzőművészetben, Budapest, Oltalom Alapítvány, 2008.
- Szántó Piroska: Bibliai képek gyerekeknek, Szentendre, Urbis Kiadó, 2019.
- Szent Biblia azaz Istennek Ó és Új Testamentomában foglaltatott egész Szent Írás, Budapest, Arcanum, 1995.
- Schütz Antal (szerk.): Szentek élete. Az év minden napjára, Budapest, Pantheon, 1995.
- Újszövetségi Szentírás, 2. kiad, Budapest, Szent István Társulat, 1985.