Jób Dániel 1945 k. Jelzet: KA 5291/3 – Színháztörténeti és Zeneműtár Színháztörténeti gyűjtemény
Jób Dániel Aradon született 1879. december 22-én, Jób Ede és Bródy Sarolta (Bródy Sándor rokona) gyermekeként. A középiskola elvégzése után újságíróként, színikritikusként kezdte – eleinte sajtóperekkel, verekedésekkel és párbajokkal tarkított – pályáját. 1908-ban jelent meg Ifjúkor című novelláskötete, ami ismertté, elismertté és nagy reménységgé tette – későbbi sikeres rendezései mellett a színházi elfoglaltságai miatt meg nem írt irodalmi műveit mint veszteséget is számon tartották. 1909. júniusban szerződött rendezőként a Vígszínházhoz, munkáját egy tanulmányúttal kezdte. Rendezői munkásságát Max Reinhardt és Konsztantyin Szergejevics Sztanyiszlavszkij, és persze mindenekelőtt Ditrói Mór módszerei határozták meg – a tízes évektől haláláig Jób Dániel képviselte és fejlesztette tovább a Ditrói által kialakított, úgynevezett „vígszínházi stílust.”
„[N]agyon sok bel- és külhoni rendező munkamódszerét ismerem. Bátran elmondhatom tehát, hogy olyan originális, egyedülálló rendezőtípust, mint Jób Dániel volt, sem én, sem más színész nem ismerhetett. (…) Pontosan tudta, hogy mit akar. És azt is, hogy munkálkodásával kiknek akar tetszeni. A Vígszínházat a Ditrói Mór kézjegyével fémjelzett naturalista színház vívmányának tekintette. Minden törekvése oda irányult, hogy európai ízlésével, lényének és színpadi gondolkozásának eleganciájával ezt a vívmányt gazdagabbá, emlékezetesebbé tegye.”
Somló István: Kor- és pályatársak, [ill. Würtz Ádám], Budapest, Magvető, 1968, 54. – Törzsgyűjtemény
Első rendezése Lengyel Menyhért Tájfun című drámája volt, amellyel megalapozta hírnevét.
Lengyel Menyhért: Tajfun, bem.: 1909. október 30. Színlap – Színháztörténeti és Zeneműtár Színháztörténeti gyűjtemény
„A rendező, Jób Dániel, új hivatása körében szerencsésen mutatkozott meg: a mise en scéne ízlést, szépérzéket, tapintatot és hozzáértést sugárzott. A színpad díszletének gazdagsága a japán doktor otthonában csodálatot keltett még ebben a házban is, ahol otthonos a pazar fényűzés. Japán műipari kiállításnak lehetne nevezni a színpadot, amelyet e gazdag nép mindennemű kincséből egy avatott és éppen nem fukar kéz rendezett.”
Sebestyén Károly: Színházi est. Budapest, október 30. Taifun. Lengyel Menyhért színműve a Vígszínházban. In: Budapesti Hírlap, 29. évf. 258. sz. (1909. október 31.), 8. – Törzsgyűjtemény
A tízes években olyan magyar darabok kerültek színre Jób Dániel rendezésében a Vígszínházban, mint például A masamód, A Tündérlaki lányok (Heltai Jenő); A testőr, Farsang, Liliom, A hattyú, Az üvegcipő (Molnár Ferenc); A próféta, A táncosnő (Lengyel Menyhért); Györgyike, drága gyermek, Bella, Hermelin (Szomory Dezső); Kék róka (Herczeg Ferenc) és az Orgonavirág (Bródy Sándor).
„Jób Dániel nevéhez fűződik a Vígszínház minden idei sikere: ő rendezte a »Keringő«-t, a »Farsang«-ot, a »Démonok«-at és a »Kék róká«-t, és míg a szerzők neve a Vígszínház színlapján folyton változik, addig a rendező neve az összes nagy sikereknél egy és ugyanaz marad: »Rendezte Jób Daniel « E három szó nagyon nagy tehetséget és nagyon sok munkát takar. Jób kiváló tehetségének két ismertető tényezője: nagyszerű ízlése és hatalmas intelligenciája, ízlése ott csillog a Vígszínház színpadján, valahányszor félrevonják a függönyt azokon az előadásokon, amelyeket ő rendez, – ott van a bútorokon, a díszleteken, a színösszeállításokon, a szereplők ruháinak és a bútorok színeinek összehangolásán, a lámpaernyőn, a szobrokon, a képeken, – az egész előadás beállításán, tempóján és tónusán, ritka intelligenciája pedig megépíti a hidat a kezébe került színpadi mű holt betűi és a színpad valósága között, (…) éppen úgy ismeri az embereket, mint a keze alá kerülő színdarabok alakjait.”
Hírek mindenfelől. In: Szinház és Divat, 2. évf. 2. sz. (1917. január 14.), 43. – Törzsgyűjtemény
Edward Knoblauch Őnagysága ruhája című darabjának színlapjain tüntetik fel először külön is Jób Dánielt rendezőként – a nagy sikerű előadás Fedák Sári vendégjátéka volt.
Eduard Knoblauch: Őnagysága ruhája, bem.: Vígszínház, 1915. október 23. Színlap – Színháztörténeti és Zeneműtár Színháztörténeti gyűjtemény
„Mindenki már két héttel a bemutató előtti szóról-szóra betéve tudja az egész szerepet. De mindannyiukon túl tesz Jób Dániel, a rendező, aki szóról-szóra tudja az egész darabot, mert mindenkinek a szerepét kívülről fújja. Sőt ezenkívül is mindent tud: ismer minden díszletben minden szeget, minden kellékben minden srófot, szalad, kiált, kijavít, helyesel, vezet, rajzol, veszekszik, örül, csak éppen nem vitatkozik. Mert a rendezővel nincs vita. Pláne Jób Dániellel, aki ugyancsak érti a dolgát ehhez a darabhoz pedig pláne különös passzióval fogott hozzá. Az a rendezőpéldány, amelyet ehhez a darabhoz készített, nyugodtan tankönyvül szolgálhat egy majdan megalapítandó rendező-iskolában.”
Fedák Sári próbál. In: Színházi Élet, 4. évf. 7. sz. (1915. okt. 17–24.), 5–6. – Elektronikus Periodika Archívum
A külföldi színművek közül Jób Dániel sikeres rendezései voltak még ebben az időben többek között a Pygmalion, a Candida (George Bernard Shaw), a Féltékenység és a Szenvedély (Petrovics Mihail Arcübasev).
Mihail Petrovics Arcübasev: Féltékenység, bem.: Vígszínház, 1917. szeptember 19. Színlap 1918. jan. 9. – Színháztörténeti és Zeneműtár Színháztörténeti gyűjtemény
1918-ban Jób Dániel saját művét is bemutatta a Vígszínház Őszi vihar címmel.
A darabja (amit később Bécsben is bemutattak) nem aratott osztatlan sikert, de rendezéseit a kritikák továbbra is a „zseniális”, „mintaszerű”, „stílusos”, „elsőrangú”, „finom”, „kitűnő” jelzőkkel illették, a Vígszínház színészeihez mérhető sztárrá vált. Miután Ben Blumenthal megvette a Vígszínházat Faludi Gábortól, 1921 szeptemberétől a gazdasági vezetés Roboz Imréhez került, a művészeti igazgató pedig Jób Dániel lett. Az első világháború utáni évtizedben a Vígszínház egyszerre küzdött a puszta fennmaradásért és a Jób Dániel nevével fémjelzett művészeti program megvalósításáért. Előbbi a háború okozta nehézségektől sújtott közönségtől függött, így a színház elsődleges célja ennek a mindennapi nehézségeit felejteni vágyó közönségnek a szórakoztatása, vigasztalása volt.„A mai publikum a színházban, azt hiszem, mást keres, mint a régi. Ma a publikum a színháztól vigasztalást, feledést, reménységet vár. Talán régen sem akart mást a közönség nagyobb része, de ma a töredék is elsősorban azt kívánja, hogy a színház kivonja őt az élete gondjaiból és egy estére elfeledtesse mindazon kellemetlenséget, szomorúságot, amiből kevés embernek nincsen meg a része. A darab cselekménye legyen folytonos és érdekes, ne engedjen időt a gondolkozásra. A kontaktus ne az észen, hanem az érzelmeken keresztül keletkezzék a néző és a színpad között. A mai színházi publikum nem akar tapasztalatokban gazdagodni, hanem megkönnyebbülést keres az emlékezésben – amit most nagyon sok darab okoz – a reménységnek egy derülő kis sugarát a jövendőre. Ezért van az, hogy a mai sikerek és bukások olyan szélsőséges érvényűek. Vagy kell a publikumnak egy darab, vagy irgalmatlanul elveti. A mai színház sikereinek jelentősége, mint a krízisek előtt, amikor egyes embereknek meg lehetett a maguk baja, de az élet általában harmonikus és nyugodt volt, több, mint amit valamilyen szép és kellemes színdarab egyébként jelenteni szokott. Majdnem emberbaráti hivatást végeznek a színházak és egy színházi siker ma: gondok, züllöttség, lövészárkok és gyász után meleg szó, korty tiszta ital, esztendők fekete ege után ragyogó napfény.”
Jób Dániel válasza. Mi kell most a közönségnek? In: Ujság, 2. évf., 76. sz. (1926. április 4.) – Törzsgyűjtemény
Jób művészi koncepciójának a más színpadokon már sikeres magyar szerzők új darabjainak bemutatása mellett talán leglátványosabb eleme volt Anton Pavlovics Csehov műveinek színre hozása. Az első a Ványa bácsi volt, 1920. május 8-án, Jób Dániel fordításában. A második a Három nővér 1922. október 15-én, a következő 1923. szeptember 29-én az Ivanov, és végül a Cseresznyéskert 1924. szeptember 13-án.
Jób igazgatóként mindegyik bemutató próbáit felügyelte, így lényegében mindegyiknél az ő szemléletmódja érvényesült.
„Rendszerint a tíz-tizenkettedik próbán érkezett a nézőtérre. Amikor a darab nagyjából már „állt”. Ennyit és nem többet bízott rendezőire. A Vígszínház színészeinek ezek a megjelenései jelentették a bemutató izgalmát. Mit fog szólni? Panyókára vetett angol raglán kabátjában, vastag gyapjúsállal nyaka körül, leült a középzsöllye második sorának legszélső székére, és hangtalanul, mozdulatlan arccal végighallgatta az első felvonást. Utána ezt mondta: »nna«, és cigarettaszünetet rendelt el. A szünet után elölről kezdette el az egész első felvonást. Ilyenkor »lépett be«. Előfordult, hogy a már nagyjából kész előadásnak öt-hat perces jelenetét egész délelőttön át újra próbáltatta. Megérezte – és érzéseiben csak nagyon ritkán tévedett – , hogy az a bizonyos öt-hat perc viszi tovább, viszi előre a darabot. (…) Úgynevezett figyelmeztető, rejtett célzásokba burkolt, hol humoros, cinikus, gonoszkodó, máskor véresen komoly instrukcióinak összesítése egy vékonyabb kötetet igényelne.”
Somló István: Kor- és pályatársak, [ill. Würtz Ádám], Budapest, Magvető, 1968, (56). – Törzsgyűjtemény
A sikerekhez a színészek játéka mellett minden esetben hozzájárult a látvány, a lehető legnagyobb illúziót megteremtő színpadkép, amelyet Jób Dániel a díszlettervezővel és a rendezővel együtt alakított ki, gyakran úgy, hogy közösen kirándulást tettek a darabban megjelenő helyekre.
„A színpadi siker egyik legfontosabb tényezője minden esetben a rendezés. Hiába jó a darab, hiába produkálnak tökéleteset, ha a rendezés hibás, a bukás szinte elkerülhetetlen. Ennek ellenére a leghálátlanabb színházi foglalkozás kétségtelenül a rendezőé, és ez érthető is, mert a láthatatlan főszereplőnek sohasem lehet olyan sikere a nagyközönség előtt, mint a látható epizodistának. Pedig a legnagyobb munkát minden esetben a rendező végzi, aki mindenki helyett gondolkodik és dolgozik. Ő állítja be a színpadokat, ő instruálja a díszletfestőt, a világosítót, az ügyelőt és elsősorban a színészeket.”
A láthatatlan. In: Délibáb, 5. évf., 14. sz. (1931. április 4.), 50. – Törzsgyűjtemény
A Csehov-darabokon kívül a külföldiek közül az évtized legfontosabb vígszínházi bemutatói voltak Jób Dániel közreműködésével: John Gabriel Borkman (Henrik Ibsen); R.U.R. (Karel Čapek); Nagy Katalin (George Bernard Shaw); Nyu (Oszip Dümov); Úriemberek (John Galsworthy); Hat szerep keres egy szerzőt (Luigi Pirandello).
Mivel Jób kiemelten fontosnak tartotta, hogy a Vígszínház műsorának alapját magyar drámák adják, az ő művészeti igazgatása alatt természetesen maradtak a repertoáron a korábban már sikeres magyar szerzők, és csatlakoztak hozzájuk újak is. Az 1920-as években került színre többek között Hajó Sándor A pletyka; Herczeg Ferenc Aranyborjú, Majomszinház; Heltai Jenő A kis cukrászda, Arcok és álarcok: három egyfelv. (Karácsonyi vers, Az orvos és a halál, Menazséria); Szomory Dezső Gloria, Szabóky Zsigmond Rafael; Vajda Ernő Délibáb (Fata Morgana); Zilahy Lajos Csillagok; Fazekas Imre Madonna; Szenes Béla Nem nősülök!; Harsányi Zsolt A Noszty fiu esete Tóth Marival; Fodor László A diszelőadás, A templom egere; Móricz Zsigmond Úri muri és Hunyady Sándor Feketeszárú cseresznye című darabja.
Hunyady Sándor: Feketeszárú cseresznye bem.: Vígszínház, 1930. november 6., Gömbaszögi Frida mint Irina és Jávor Pál mint Csaholyi. Fénykép. Levelezőlap. Jelzet: KA 7647/1 – Színháztörténeti és Zeneműtár Színháztörténeti gyűjtemény
Az egyik legnagyobb színpadi sikert Mikszáth Kálmán A Noszty fiú esete Tóth Marival című regényének Harsányi Zsolt-féle átdolgozott változata aratta, a magyar drámairodalom szempontjából az Aranyborjú és a Feketeszárú cseresznye voltak a legfontosabb bemutatók. A harmincas évek elejétől csökkent Jób saját hivatalos rendezéseinek száma, de az a gyakorlat, hogy az utolsó néhány próbát minden darab esetében személyesen felügyelte, nem változott.
Ennek az időszaknak az elején Jób kifejezetten optimistán nyilatkozott a színház lehetőségeiről. Úgy gondolta, hogy az ország magához tért a háború és a trianoni béke okozta sokkból, és elindult a fejlődés és gyarapodás útján, ezért a korábbi, főleg a szórakoztatásra koncentráló repertoárt is lassan leválthatja egy, az aktuális kultúrpolitikához is jobban illeszkedő, illetve nagyobb arányban komolyabb darabokat tartalmazó műsor. Ennek érdekében szerette volna folytatni az új magyar darabok színre hozásának gyakorlatát. Egy Erdélyi ciklusnak nevezett előadás-sorozatot is tervezett, amelyben az Erdélyi Helikon drámapályázatának nyertes műveit játszották volna; ebből azonban csak az első előadás került a nézők elé, ez Kós Károly Budai Nagy Antal című színműve volt, amelyet 1937. január 21-én mutattak be.
„Bölcs megfontoltságának ritmikáját eltettem magamnak. Soha nem válaszolt azonnal. Mindig várt. Az aktuális témát átszűrte tájékozott agyában, lemérte az összefüggéseket, a személyi kapcsolatok értékét, és csak tíz-tizenöt másodperc után felelt. A magánszínházak gazdálkodásának periódusában ezeket a bölcs szüneteket kivételes értékének tekintettem.”
Somló István: Kor- és pályatársak, [ill. Würtz Ádám], Budapest, Magvető, 1968, 53. – Törzsgyűjtemény
Ekkor lett a sajtóban nyilvánosan közbeszéd tárgya Jób magánélete is: 1934-ben párbajozott Brammer Pállal, az 1929-es év európai szépségkirálynőjének, Simon Böskének férjével. A pár válását 1935-ben mondták ki, Jób Dániel és Simon Böske 1938-ban házasodtak össze.
„Nem vagyok agglegény, de ha annak tartanak, úgy kijelentem: csak azért maradtam az, mert még nem találtam az igazira. Én olyan feleséget keresek, aki olyan férjet keres, amilyen én lennék. Ilyen asszonyt még nem találtam. Természetesen még nem adtam fel a reményt.”
Jób Dániel válasza, Miért maradtam agglegény?... In: Színházi Élet, 24. évf. 21. sz. (1934. május 13–19.) – Elektronikus Periodika Archívum
Simon Böske, született Simon Erzsébet (Keszthely, 1909. február 15. – Budapest, 1970. október 28.) az első magyar szépségkirálynő, akit 1929-ben Miss Európává is választottak. A kép forrása: Wikimedia commons
1935-ben megünnepelték Jób Dániel vígszínházi tagságának 25. évfordulóját, ekkor alapították meg a tiszteleti tagságot, amit ő kapott meg elsőként. Ez alkalomból a sajtóban sokan és elismerően méltatták személyét és munkásságát.
„Ünneplés, bankett, születésnap, „meghatott visszaemlékezés”. Az élet minden regényes cécója távol áll tőle. (…) Kemény és hajlíthatatlan, mint a vas. (…) Mindig tiszta, elegáns, hideg, mintha jégbe lenne hűtve. (…) Mindössze tán a türelmetlensége nő egy kissé. (…) Nincs mód rá ilyen rövid cikkben foglalkozni Jób Dániel művészi pályájának egyes eseményeivel. Mit csinált? Mit ért el? Mi sikerült neki a legjobban? De a részletek nem is fontosak. Az egész a fontos. Az pedig beszél magáról, íme, van itt Budapesten egy színházi vállalkozás, amely az egyre jobban fölbomló és elszegényedő társadalomban, egyfelől a kritika ostromában, másfelől a mozin elromlott tömeg lefelé való követelőzésében, ezer baj és viszontagság között, a legsúlyosabb és legáltalánosabb színházi krízisben, rendületlenül őrzi elegáns és korrekt, Európát jelentő színvonalát. (…) Egy erős ember kíméletlen szigorát és lelkének egész szeretetét kell itt érezni, akinek a számára több minden kenyérnél ez a színház. Még a hivatásnál is több: tükörképe, létének teljes magyarázata.”
Hunyady Sándor: Jób Dániel huszonöt esztendeje a Vígszínháznál. In: Magyarország, 42. évf. 93. sz. (1935. április 25. ) – Törzsgyűjtemény
***
„Az élet körül lehanyatlott, határai összeszűkültek, anyagi erői főleg a színház számára összezsugorodtak, Jób Dániel azonban ezekben a nehéz időkben is ragaszkodott a Vígszínház régi hagyományaihoz. Mi nem egyszer álltunk vele szemben színházpolitikai kérdésekben, az az irodalom, amelynek ő a Vígszínházban teret nyitott, nem volt mindig a mi irodalmunk. Azt azonban el kell ismernünk, hogy mióta ő a színház élén áll, a színvonalat szilárdan tartotta, mégpedig a Vígszínház legjobb napjainak előkelő színvonalát, ízléssel és tudással szolgálta a művészet ügyét. Gondja volt a műsorra és az együttes összhangjára. Sőt az író sem tudta magát megtagadni benne, mikor a színház játékrendjén mindig tiszteletreméltó helyet igyekezett biztosítani az igazi irodalomnak. Ízlése és kiegyensúlyozott biztonsága volt az, amely a különböző válságok forgatagában helyén tartotta a Vígszínházat.”
Nemzeti Ujság, 17. évf. 96. sz. (1935. április 28.) – Törzsgyűjtemény
***
„A legtöbb érdekes, nívós és zavartalan előadással ma is a Vígszínház vezet Budapest színházi életében. S hogy mindez így van: elvitathatatlanul Jób Dániel érdeme. Huszonötéves vígszínházi tevékenységének ez a legszebb dicsérete.”
Kárpáti Aurél. In: Pesti Napló, 86. évf., 96. sz. (1935. április 28.) – Törzsgyűjtemény
***
„Vígszínház... Hogy ez a szó mit jelent a magyar szótárban, azt csak nemzetközi jelentőségével és hatásával lehetne felmérni. A Vígszínház – hangozzék el bár a szó a Broadwayn, vagy a hollywoodi filmstúdiókban, írja bár le nevét a new yorki »Variety« vagy a párizsi »Comoedia« – jelenti elhangzásának pillanatában a magyar színműirodalomnak és színpadművészetnek azt a legnagyobb nemzetekhez méltó kultúrmagasságát, amelyet egyformán tanult tisztelni és becsülni barát és ellenség, magyar és idegen színész, producer és közönség, – mindenki, akinek a világon a színház nagy kultúrcsaládjával valamilyen legkisebb kapcsolata van. (…) Jób Dániel, vele született külön tehetségénél – tehát egyéniségénél fogva – a színház piaci, tülekedő, szükségszerűen zűrzavaros, vezényszavak és ostorpattogások között készülő verejtékes munkáját fel tudta nemesíteni, – egy lényéből sugárzó emberi és művészi előkelőséggel – mondjuk, egy nehéz, de nagy úri sport elegáns, úri foglalkozásává. (…) Hogy a Vígszínházban színre kerülni legjobbjaink számára is mindig és újból újabb rangot jelent, az annak a finnyásságnak köszönhető, amelynek megingathatatlanul őrzője és védelmezője Jób Dániel. Persze, az abszolút hozzáértés, az ösztönösség, az írót és színészt egyaránt nevelni tudó tehetség, – mind e tulajdonságait, úgy vélem, senki sem vitatja el ugyanis Jób Dánieltől egymagában még mind nem volna elég ahhoz, hogy valakiből az a Jób Dániel legyen, – aki Jób Dániel lett. Jóbhoz – mind e tehetségein kívül azonban, – végső esetben – hozzá tartozik az a bizonyos csúfondáros felnevetés, vagy dermesztő elhallgatás is, amelytől sírva fakad a színpadon a primadonna s a hős három napra búskomorságba esik. Másik nagy titka ez: az emberekre – a munkatársaira – való nagy, szuggesztív hatnitudás, a közlési módnak az a kérlelhetetlen, de mindig korrekt és önzetlen szigora, amellyel felemel és lesújt, – hogy eredményt elérve, egész szívéből s most már boldogan felkacagva, együtt örülhessen azzal, – aki egy perccel előbb még meg akarta gyilkolni... Brioni, április 26.”
Egyed Zoltán: Reggeli Levél. Jób Dániel. In: A Reggel, 13. évf. 18. sz. (1935. ápr. 29.) – Törzsgyűjtemény
***
„Képzeljünk el egy rendezőt, akinek szuggesztív hatása alatt a legkiválóbb színészegyéniségek is homorítottak. Aki soha, de soha nem ment fel a színpadra. Nem mutogatott, nem játszott elő semmit. Közös megbeszélés alapján rendezői készítették el a darabot, de még azoktól sem vette jónéven, sőt, gyakran megakadályozta, ha a színésznek valamit előjátszani akartak. Nem volt kísérletező, nem volt feltaláló. A színházi munkaterület minden pontján csak kipróbált, biztos emberekkel dolgozott. (…) Színészeit hajszálpontosan ismerte. Ismerte határukat, kiterjedésüket. Ismerte azt is, hogy megadatott tehetségük meddig, mennyire tágítható. Egészen különleges »jelzéses« színházi nyelvet beszélt. De elvárta, hogy szándékainak rejtett mélyét megértsék. Különösen szerette azokat a tagjait, akik rövid úton megérezték ábrándjait. Mert – ismétlem – soha nem ment fel a színpadra, és soha nem mutatott meg semmit. »Értjük egymást, nem?« – mondogatta, amikor a színész rejtvényszerű titkokkal és homályokkal kanyargott és kísérletezett szerepe labirintusában. Nem volt türelmetlen! Hangtalanul megvárta azt a pillanatot, amikor színészeivel találkozott. És ilyenkor megenyhült a lég, és vidult a határ!”
Somló István: Kor- és pályatársak, [ill. Würtz Ádám], Budapest, Magvető, 1968, 54–55. – Törzsgyűjtemény
Patonai Anikó Ágnes
(Színháztörténeti és Zeneműtár)
Felhasznált irodalom:
- Berczeli A. Károlyné: A Vigszínház műsora 1896–1949 (Színháztörténeti füzetek 33.), Budapest, OSZMI, 1960.
- Csiszár Mirella: Színháztörténet nagyítóval: források a magyar színjátszás történetének tanulmányozásához, 1920–1949, [Budapest], PIM, OSZMI, 2018.
- Lengyel György: A magyar színház monogámiája. Rendezői utak és stílusok 1923–1956. In: Színház, 38. évf. 8. sz. (2005. augusztus)
- Magyar Bálint: A Vígszínház története alapításától az államosításig: 1896–1949, Budapest, Szépirodalmi, 1979.
- Magyar színházművészeti lexikon, [főszerk. Székely György], Budapest, Akadémiai Kiadó, 1994.
- Simon Böske naplója [sajtó alá rend., az életrajzot írta] Szarka Lajos, Keszthely, Immánuel Magyar–Izraeli Baráti Társaság, 2017.
- Somló István: Kor- és pályatársak, [ill. Würtz Ádám], Budapest, Magvető, 1968.
Kapcsolódó blogbejegyzések:
- „[A] művészi és színházi siker teljességében”. 102 éve mutatták be Csehov Három nővérét Magyarországon, október 15.
- „Nem festett diplomatákat és politikusokat, hanem igaz embereket…” 100 éve hunyt el Bródy Sándor, író, publicista, augusztus 12.
- A kabátos ember. 170 éve, 1851. október 5-én született Ditrói Mór színész, rendező, színigazgató, október 05.
- Tolnay Klári emlékezete. 25 évvel ezelőtt hunyt el a kedvelt színésznő, október 27.
- A vitákat generáló, vitathatatlan jelentőségű életmű. 145 éve született Molnár Ferenc író, drámaíró, publicista, január 12.
- A színésznő és a történelem: Fedák Sárira emlékezünk, október 26.















Cs. Gyimesi Éva a kilencvenes évek elején. A kép forrása:
Gyimesi Éva Emlékkonferencia, második nap. A képen balról jobbra: T. Szabó Levente, Balogh F. András, Tóth Zsombor és Gábor Csilla. Szerző felvétele
Cs. Gyímesi Éva: Teremtett világ. Rendhagyó bevezetés az irodalomba, Bukarest, Kriterion Könyvkiadó, 1983. Címlap –
Farkas Ferenc és Ottorino Respighi Rómában (1929). A kép forrása:
A zeneszerzésórák egyik mementója: a Quagliati-mű Respighi kézírásával, alatta pedig a fiatal Farkas feldolgozásának variációi láthatók. Jelzet: Ms. mus. 18.177 –
Kocsár Miklós: Omaggio per Pianoforte – Farkas Ferenc 90. születésnapjára. Jelzet: Ms. mus. 18.179 –
A Bihari román táncok Ligeti-féle feldolgozása Farkas Ferenc hagyatékában. Jelzet: Ms. mus. 17.611/a/4 –
Kurtág György: „... Még az édes méz is...” – a Játékok hatodik füzetének zongoradarabja Farkas Ferenc hagyatékából. Jelzet: Ms. mus. 18.182. –
Pongrácz Zoltán: Az ördög ajándéka című táncjáték részletének zongorakivonata Farkas Ferenc hagyatékából. Jelzet: Ms. mus. 18.181. –
Válogatás a Soproni daloskönyv dallamaiból Takács Jenő kézírásában Farkas Ferenc hagyatékából. Jelzet: Ms. mus. 18.180 –
Farkas Ferenc, Vaszy Viktor és a szereplőgárda tagjai Verdi Aidájának 1942-es kolozsvári előadásán. Jelzet: SZT KA 3545/7 –
Farkas Ferenc családjával és a Vők iskolája szereplőgárdájával az 1958. május 31-i előadás után a zeneszerző otthonában. Jelzet: SZT KA 13.127 – 
Báthory István portréja. In: Légrády Ottó: Justice for Hungary, [Budapest], Légrády, [1930] –
A Báthory Istvánról elnevezett óceaánjáró luxushajó, az M.S. Batory. A kép forrása:
A Báthory család 15. századi címere. In: Magyarország címeres könyve. 1. kötet (A–C), szerk. Alapi Gyula [et al.], Budapest, Grill, 1913. –
Báthory István Somogyi Győző festőművész ábrázolásában. In: B. Szabó János – Somogyi Győző: Az Erdélyi Fejedelemség hadserege, Budapest, Zrínyi, 1996. –
A Krakkói Nemzeti Múzeumban található Báthory portré In: Vasárnapi Ujság, 60. évf. 33. sz. (1913. augusztus 17.) –
Báthory István kézjegye – Marczali Henrik: Magyarország története, Budapest, Athaneum, 1911. A kép forrása:
Báthory István-féle emlékérem rajza. In: Vasárnapi Ujság, 26. évf. 11. sz. (1879. március 16.) –
Báthory és Jagello Anna. In: Ubiory w Polsce 1200–1795. Przez J. Matejkę, 1576–1586, 50. ábra. A kép forrása:
Báthory magyar mintára Lengyelországban is meghonosította a huszárságot, így alakult ki a jellegzetes szárnyas lengyel huszár. A kép forrása:
Báthory Pszkov előtt Jan Matejko festményén, 1872. A kép forrása:
Báthory István krakkói síremléke. In: Vasárnapi Ujság, 33. évf. 50. sz (1886. december 12.) –
Idősb báró Wesselényi Miklós. In: Petri Mór: Szilágy vármegye monographiája, Budapest, Franklin, [1905 és 1910 között] – 
A 17. századi Wesselényi-összeesküvés résztvevői (Gróf Wesselényi Ferenc, gróf Nádasdy Ferenc, gróf Zrinyi Péter, gróf Frangepán Ferenc.) In: A magyar nemzet története, Budapest, Athenaeum, 1894–1898. –
Id. Wesselényi Miklós és Cserey Heléna portréja. In: Vasárnapi Ujság, 35. évf. 34. sz. (1888. augusztus 19.), 557. –
Id. Wesselényi Miklós kocsizása. In: Uő: Petri Mór: Szilágy vármegye monographiája, Budapest, Franklin, [1905 és 1910 között] –
Török Sophie. A Nyugat-barátok Köre fotósorozata 1931. Fotó: Rónai Dénes – Kézirattár: Fond III/2133
Tanner Ilona 17 évesen – Kézirattár: Fond III/2290








Török Sophie: [Te szavakra figyelsz, én az életre], [Esztergom] | 1927. július 19. Jelzet: Fond III/2241/16v/1. – Kézirattár. A kép forrása: 
Földesi Ferenc, a Széchényi Ferenc-emlékérem 2025-ös díjazottja a Kézirattár őt laudáló munkatársa, Lipthay Endre és Gerencsér Judit általános főigazgató-helyettes társaságában. Fotó: Visky Ákos
Földesi Ferenc, a Széchényi Ferenc-emlékérem 2025-ös díjazottja és a Kézirattár őt laudáló munkatársa, Lipthay Endre. Fotó: Visky Ákos
Gulyás Terézia és Gulyás Pál kabinetképe. Fotó: Uher Ödön, Budapest, 1895. – Történeti Fénykép- és Interjútár. Jelzet: FTB 821. A kép forrása:
Gulyás Terézia kabinetképe. Fotó: Lojanek János, Nagyvárad, 1876. – Történeti Fénykép- és Interjútár. Jelzet: FTB 819. A kép forrása:
Családi csoportkép. Ismeretlen alkotó. Gödöllő, 1914. – Történeti Fénykép- és Interjútár. Jelzet: FTA 3918. A kép forrása:
Gulyás József a Múzeumkertben. Ismeretlen alkotó, Budapest, 1892-1893. – Történeti Fénykép- és Interjútár. Jelzet: FTA 3919. A kép forrása:
Gulyás Pál gyermekkori kabinetképe. Fotó: Klösz György, Budapest, 1897 k. – Történeti Fénykép- és Interjútár. Jelzet: FTB 822. A kép forrása:
Pulszky Ferenc profilportréja. Ismeretlen alkotó, 1875–1880. – Kézirattár. Jelzet: Arckep_0768. A kép forrása:
A budapesti VIII. kerületi főreáliskola növendékeinek érettségi tablóképe. Uher Ödön, Budapest, 1898. – Történeti Fénykép és Interjútár. Jelzet: FTD 902
Gulyás Pál (ülő sor, középen) iskolatársaival. Ismeretlen alkotó, Budapest, 1898. – Történeti Fénykép- és Interjútár. Jelzet: FTB 815. A kép forrása:
Gulyás Terézia portréja. Fotó: Mayer György, Budapest, 1874. – Történeti Fénykép- és Interjútár. Jelzet: FTA 3904. A kép forrása: