A könyv- és történelemszeretők itthon és a világon egyaránt ismerik Apponyi Sándor, a tudós bibiofil, a nagylelkű mecénás, a múzeumalapító nevét, aki a nemzeti könyvtárra hagyta mintegy 15.000 dokumentumot tartalmazó teljes bibliotékáját. De a nagyközönség vajon tudja-e, mi mindent köszönhetünk ennek a jelentéktelennek tűnő, kedves öregúrnak? A gróf halálának 100. évfordulója alkalmából elindított Apponyi-emlékév című sorozatunk az ő munkásságának bemutatása révén a bibliofília és a régi könyvek különleges világába enged bepillantást.
Apponyi Sándornét kortársai és tanárai is tehetséges festőként tartották számon, noha ő maga ritkán mutatta meg munkáit a nyilvánosságnak. Ahogy korábbi bejegyzésünkben felidéztük, műterme közvetlenül férje könyvtárszobája mellett helyezkedett el, így együtt és mégis külön tudták a saját munkájukat végezni.
„A grófnőnek szép kis műterme is van, szépen fest és rajzol s különösen sikerült az a képe, mely férjét könyvei közt mutatja be s hosszas kérésemre megmutatta férjével tett északi tengeri utazása vázlatkönyvét, melynek képeit lendületes és költői napló kíséri.”
Dézsi Lajos: Látogatás Gróf Apponyi Sándornál. In: Magyar Bibliofil Szemle, 1. évf. 1. sz. (1924), 36. – Elektronikus Periodika Archívum
Esterházy Alexandra: Apponyi Sándor könyvei között. Akvarell, 1905 körül – Régi Nyomtatványok Tára
Alex – ahogy önmagát nevezi emlékiratában – festészet iránti szenvedélyét feltehetően otthonról hozta, hiszen édesanyja is festett.
Euphenia Tegoborska: Fiatal lány portréja. Akvarell, 1850-es évek. A kép forrása: Pintér Aukciósház
Alexandra festői képzésében szerepet játszott Katona Nándor (1864–1932), aki a kor egyik elismert művésze volt. Katona pályája a legkiválóbb mesterek, Mednyánszky László, majd Székely Bertalan és Lotz Károly tanítványaként indult, később a párizsi Julien Akadémián, majd Hollandiában és Londonban tökéletesítette tudását. A grófnét főleg arc- és tájképfestészetre oktatta.
1926-ban, az Apponyi Sándor Alapítvány létrehozása után Katona így nyilatkozott tanítványáról és annak férjéről:
„Talán réges-rég kivándoroltam volna, ha nem ér az a szerencse, hogy Apponyi Sándorék baráti szeretetükkel tüntetnek ki. Határtalan tisztelet fűzött engem Apponyi Sándor grófékhoz és nem tudok elképzelni fennköltebb gondolkodású embereket, mint amilyen Apponyi Sándor volt, és amilyen a grófné, aki most az alapítványt tette. – Régóta járok a családhoz és én tanítottam a grófnét festeni. A legnagyszerűbb tehetségek egyike, remek portrékat, tájképeket festett és kitűnő aquarellista. Sokáig könyörögtem neki, hogy állítson ki: nem akart. Annyira magánügynek tekintette ezt a passzióját, hogy nem érdekelte a külső siker. Egyszer aztán mégis kiállított és olyan sikere volt, hogy az állam a Szépművészeti Múzeum részére megvette az egyik tájképét. Egyik legsikerültebb festménye a fenti portré, amit férjéről készített.”
Festette gróf Apponyi Sándorné. In: A Hét, 1926. 2. évf. 8. sz., [5.] – Törzsgyűjtemény
Az említett festmény:
Esterházy Alexandra: Apponyi Sándor, olaj, é. n. – Régi Nyomtatványok Tára
Alexandra másik mestere az osztrák tájképfestő, Raoul Frank (1867–1939) volt, aki a kastély vendégkönyve szerint 1900 és 1914 között – 1907 és 1909 kivételével – évente megfordult Lengyelen.
Raoul Frank festménye a lengyeli vendégkönyvben, 1896. – Kézirattár, Fol. Hung. 2458
Frank Grazban, Berlinben és Londonban tanult festészetet, később főként Münchenben élt, ahol az akadémia professzora és az 1896-ban alapított Luitpold-csoport művészegyesület tagja lett. 1907-től 1910-ig a bécsi Burgtheater díszlettervezői osztályát vezette. Pályája elején a naturalizmus jellemezte munkáit, de később a szecesszió és az expresszionizmus is hatott rá. Tájképeit gyakran gazdagította építészeti elemekkel. Festői munkássága mellett belsőépítészként és építészként is dolgozott, de képeslapsorozatai révén vált népszerűvé.
Felső sor: Raoul Frank: St. Xaver bei Agram. Képeslap, 1906. A kép forrása: Alte Asichskarten; Sziklás tengerpart. Olaj, 1893. A kép forrása: Wettmann
Alsó sor: Este a kampeni dűnékben. Olaj, 1921. A kép forrása: Invaluable; A kikötőben. Olaj, é. n. A kép forrása: Galerie Umění
A grófné emlékiratai több helyen is utalnak Frankra:
„Borunk hamarosan bizonyos hírnévre tett szert, és mindig jól fogyott. Raoul Frank festő készített hozzá címkét, amely gyorsan népszerűvé vált, és minden bizonnyal hozzájárult a lengyeli bor gyors elterjedéséhez.
…
A nagy étkezőben lévő festmények némileg megsérültek a tűzvész során, ami arra késztetett minket, hogy teljesen átalakítsuk. Raoul Frank tervezte újra és egy budapesti asztalos készítette; a világos karton (chintz) Londonból származott. Határozottan biedermeier, azt a benyomást kelti, mintha ez lenne a kastély legrégebbi szobája.
…
[Alexander] Régi magyar könyvekből álló történelmi gyűjteményét egy kis szobában, egy szép kilátással rendelkező sarokszobában rendezte el. Raoul Frank úr rajzolta a mahagóni szekrények terveit.”
Apponyi Sándorné: Lengyel von Alex, Marietta Hoyos dicitiert 1925, 7.; 11., 12. Kézirat Lengyel, katolikus plébánia
Megjegyzendő, hogy a kortárs festők közül nem csupán Katona és Frank tették tiszteletüket rendszeresen az Apponyi-birtokon.
„Az 1893-as évben még Kimnach László (1857–1906) magyar festőművész is vendégeskedett Apponyi Sándornál és feleségénél, amit egy tollal megrajzolt önarcképpel honorált. Kimnach és Frank művészeti alkotásai mellett találhatunk még egy ODUE szignóval ellátott festményt is a vendégkönyvben, amelyet Ole Due (1875–1925) dán festőművész alkotott. A művészek feltehetőleg Apponyi Sándorné Esterházy Alexandra … meghívására érkezhettek Lengyelbe.”
Csapó Fanni: A lengyeli kastély vendégkönyve. In. OSZK Facebook
„A grófnő halála után a berendezési tárgyakat Budapestre szállították, egy részét a családi képekkel együtt átadták a családnak, a többit 1934-ben elárverezték a Postatakarékpénztár árverési csarnokában. Az árverezett festmények között hosszú sorozattal szerepeltek Esterházy Alexandra képei.”
Elárverezik néhai Apponyi Sándor gróf lengyeli kastélyának berendezését. In: Budapesti Hírlap, 54. évf. 93. sz. (1934. április 26.), 8. – Törzsgyűjtemény
A grófnő műveiről – témaválasztásukról, stílusukról, technikai színvonalukról – ma főként a korabeli kritikákból, valamint a kiállítási katalógusokból alkothatunk képet. E források alapján kirajzolódik egy töredékes, de igényes művészi pálya, amelyet időrendben idézünk fel.
A rendelkezésre álló források alapján gróf Apponyi Sándorné Esterházy Alexandra először 1896. augusztus 21-én lépett a nyilvánosság elé alkotóként: a millenniumi kiállítás műkedvelők szekciójában szerepelt.
„Kissé távolabb az impresszionisták modorában festett csöndéletképet találunk gróf Apponyi Sándornétól. Vázlatos, csak nagyjában odavetett kép, de mennyi igazság nyilatkozik meg ebben a tanulmányban! Át van érezve minden színfala, a mű hatása azért olyan közvetlen, megkapó. S hogy ez a gyorsan dolgozó kéz akkor is értékes dolgokat teremt, ha részletezésre adja magát: a művésznő miniatűr képei mutatják. Ezek a végtelenül bájos és igaz apróságok tájrészleteket, leginkább hangulatokat ábrázolnak. Egyik szebb, egyik igazabb a másiknál, s ha közülük mégis egy piaczi jelenetet emelek ki, azért teszem, hogy az ecsetkezelés finomságaira külön is rámutathassak. Ez a tenyérnyi nagyságú képecske igazi mestermű a maga nemében, s engem a spanyol Pradilla sokszor megbámult római részleteire emlékeztet. Csupa finomság, s azért mégis erőteljes és kifejező minden részletében. Ez a kis kép akkor is figyelmet érdemelne, ha valamelyik nagyobb internaczionális kiállításra küldené be a festője, s bizonyára törnék magukat érte az amateurök.”
Szana Tamás: Műkedvelők a millenáris kiállításon. In: Fővárosi Lapok, 33. évf. 231. sz. (1896. augusztus 23.), 11. – Törzsgyűjtemény
A cikkben említett spanyol Pradilla egy képe:
Francisco Pradilla y Ortiz: A folyóparton, olaj, 1918. A kép forrása: Wikimedia
Ugyanebben az évben jelent meg Wosinszky Mór Tolna vármegye történetét az őskortól a honfoglalásig összefoglaló monumentális munkája, amelynek előszavából megtudhatjuk, hogy:
„gróf Apponyi Sándorné és dr. Daróczy Aladár … több országos hirnevű művész mellett remek rajzokkal gazdagították e munkát…”
Wosinsky Mór: Tolnavármegye története, Budapest, Franklin Ny., 1896, 6. – Törzsgyűjtemény
Sajnos Alexandra nem szignálta az illusztrációkat, így csupán találgatni lehet, mely képek fűződnek a nevéhez.
A felső-nyéki „Várhegy” Apponyi Sándorné Esterházy Alexandra monogramjával? In: Wosinsky Mór: Tolnavármegye története, LVIII. tábla – Törzsgyűjtemény
1906-ban a párizsi nemzetközi női munkakiállításon Apponyi Sándorné két közelebbről meg nem nevezett festménnyel szerepelt, ahol az első csoportban második díjat nyert. (Művészi Ipar, 1906, 5–6. sz., 109.)
„1909. február 9-től március 24-ig négy pasztellképpel volt jelen az Országos Magyar Képzőművészeti Társulat nemzetközi kiállításán, a Könyves Kálmán Magyar Műkiadó kiállítási termében:
Erdőrészlet Lengyelen
Részlet a lengyeli parkból
Nyári délután
Fenyves”
Akvarellek, pasztellek és grafikai művek nemzetközi kiállítása 1909, bev. Lyka Károly, Budapest, Singer – Wolfner, 1909, 195., 200., 594, 602. tétel – Törzsgyűjtemény
1910-ben ismét az Országos Magyar Képzőművészeti Társulat tavaszi kiállításán vett részt az Őszi lombozat, valamint Tolna Baranya című képekkel. Ezeket ugyanebben az évben Párizsban, a Magyar Szépművészeti Társaság kiállításán is bemutatták.
„Apponyi Alexandra grófnő két pasztellképe nagyon művészi lélekről és temperamentumról tanúskodik. Az Őszi lombozat különösen érdekes a benne vibráló érzés miatt.”
Didier Rózsaffy: Chronique des beaux-arts, Grand Salon de Printemps (Société Hongroise des Beaux-Arts). In: Revue de Hongrie, 1910, 779. – Törzsgyűjtemény
1911-ben Alexandra aztán az olaj-technikához nyúlt: ezzel festette meg Láng Illésné Gerber Erzsébet portréját. A finom vonású asszonyt ábrázoló kép 1993-ban, a modell unokája, Láng Ferenc végakaratából került a magyar nemzeti könyvtárba.
Esterházy Alexandra: Láng Illésné Gerber Erzsébet. Olaj, 1911. – Régi Nyomtatványok Tára
1915-ben ismét ott találjuk Apponyinét az Országos Magyar Képzőművészeti Társulat által a Szépművészeti Múzeumban rendezett tavaszi tárlaton az Aratás után című pasztellképpel.
Ezt a művét a következő évben a Nemzeti Szalon Magyar Képzőművésznők Egyesületének 8. kiállításán is felfedezhetjük (a Piniák című paszetlljével együtt), ahol az Aratás utánt a Nemzet Háza háborús aukció keretében megvette a Szépművészeti Múzeum. A 150 koronáért leütött festményt sajnos ma már hiába keressük a múzeum gyűjteményében, szerepel ugyanis Az Országos Szépművészeti Múzeum háborús veszteségeinek jegyzékében, 3. o., 23. tétel).
1917-ben a Magyar Képzőművésznők Egyesületének következő kiállításán három újabb pasztellképpel vett részt, ezúttal jótékonysági céllal, az országos anya- és csecsemővédelem céljából megalakult Stefánia Szövetség támogatására:
Fenyőerdő
Dűlőút
Szérüskert augusztusban
A korabeli sajtó kiemelte, hogy ezek a művek Katona Nándor festészetének hangulatát idézték – mély líraiságukkal és természetközeli szemléletükkel.
A Magyar Képzőművésznők Egyesületének 9. kiállításáról készült katalógusból – Hungaricana
Ezzel a végére is értünk azoknak a képeknek, amelyeket cím szerint ismerünk, de nem értünk teljesen a végére Esterházy Alexandra képei felsorolásának. Ahogy fent már volt róla szó, a házaspár 1912-ben Izlandra utazott, a grófnő pedig az út emlékére vázlatokat és naplót is készített. Ezek az alkotások sajnos nem maradtak fenn. Ismert az is, hogy Alexander halála (1925) után, de még 1927 előtt odaajándékozott egy képet Dézsi Lajosnak, amiről a professzor így ír:
„Úgy látszik, hogy a vele [Apponyi Sándorral] egyébként is mindenben együttérző, gondolatait szinte elleső neje megsejtette a gróf Zsámboki-rajongását s egy napon Zsámboki tőle festett arcképével lepte meg.”
Dézsi Lajos: Látogatás Gróf Apponyi Sándornál. In: Magyar Bibliofil Szemle, 1. sz. (1924), 31. – Törzsgyűjtemény
„a grófné megfestette Sambucus Jánosnak, a gróf tudós ideáljának művészi arcképét, melyet emlékül nekem hagyományozott.”
Dézsi Lajos: Gróf Apponyi Sándor emlékezete. In: A MTA elhunyt tagjai fölött tartott emlékbeszédek, 20. kötet, Budapest, MTA, 1927, 11. – Törzsgyűjtemény
Alexandra több portrét is festett férjéről. Ezek közül az egyik alapján készítette el a Tolna megyei Megyeháza számára Apponyi Sándor hivatalos arcképét Miklósi Mutschenbacher Ödön, aki a munkája kapcsán személyesen is találkozott az idős grófnéval. Megható visszaemlékezéséből képet kapunk Alexandra személyiségéről, festészetének lényegéről:
„A hófehér asszony hófehér kezébe vette az enyémet s nesztelenül vezetett az ősi emlékek között a műterem felé. Szorongó érzés vett rajtam erőt, mikor leültetett a kerevetre s térdeinkre tette az albumot, melyben pastelljeit őrizgeté. De a félelem hamar eltűnt és besurrant lelkembe a legélvezetesebb örömök egyike, mikor a művészettel van találkozásunk. Áhítattal, halkan tette meg megjegyzéseit alkotásaira, én ugyanugy felelgettem s társalgásunk olyan volt, mint egy pastell, mint egy hangszer lágy muzsikája, melynek húrjai a szívben vannak kifeszitve, lent mélyen, honnan álomzeneként hallszik csak fel a rezzenésük. Ha ezt az Asszonyt, aki a lelkével élte csodálatos tiszta életét, soha nem láttam volna, akkor is megtudtam volna rajzolni hibátlanul. – A pastellek – miknek anyaga Neki való volt s mely anyagot azért is választotta, hisz nem való az érdes, durva lelkű ember kezébe – beszéltek helyette. Ott volt ő bennük, mind egyikben, mert mindegyiket alkotó kedve szent hevében teremtette. Megsejtettem, hogy boldog volt, mert – nem kellett robotolnia. Ha jött a belső kényszer, ha találkozott a lelkével rokon hangulatokkal, mosolyogva állt motívumai elé s az eredmény így lett jó, azaz művészi. Mikor bátortalanul, hogy meg ne sértsem, arra mertem kérni, hogy vigyük e kis remekeket a nyilvánosság elé, hadd neveljenek, hadd gyönyörködtessenek, hadd ösztönözzenek másokat is, szolid tekintetét elfordította más irányba, majd átnézett a képek felett, messze, túl a falakon, talán vissza a múltba s azt mondta: – Ezek az enyémek, az enyéim. A magam örömére készítettem őket. […] Nem tudtam megtörni a csendet, mely mint egy finom himzésü fátyol hullt reánk. Lehajoltam a fehér kézre s ő a másikkal megsimogatott. Most már – ha a képeit sem láttam volna, akkor is meg tudtam volna őt rajzolni, de biztosan hibátlanul...”
Miklósi M. Ödön: Emlékezés a tisztaszívű Asszonyra. In: Tolnamegyei Ujság, 12. évf. 83. sz. (1930. október 22.), 2. – Hungaricana
Apponyi Sándorné az ecset mellett a tollat is könnyedén kezelte, erre következtethetünk legalábbis német nyelvű, kéziratban maradt memoárjából és két rövid útirajzából. Utóbbiak eredetileg magyarul íródtak, majd Paula Borghese hercegnő fordította őket olaszra. A Villa Maser és Sermoneta címet viselő szövegek a Corvina rivista di scienze, lettere ed arti della Società ungherese-italiana Mattia Corvino című folyóiratban jelentek meg 1922-ben és 1923-ban. A grófnő stílusáról és költői lelkületéről sokat elmond bejegyzésünk záró részlete:
„Amikor elhagytuk a hegyet, a nap utolsó sugaraival ragyogta be a síkságot, arany- és tűzporral borítva be. A réteket számtalan nyáj népesítette be, pásztorokkal, akik nomád és primitív, szemlélődő életet élnek, összhangban a földdel és az éghajlattal. Itt a nap soha nem szakítja meg megtermékenyítő hatását, sokkal kevesebb félnivalója van az embernek és könnyebben átadhatja magát az életörömnek: egy tölgyfa árnyéka, egy szökőkút friss csobbanása elég, hogy boldoggá tegye.”
Contessa Aless. Apponyi: Maser: Olaszországi benyomások, 1913. május. In: Corvina rivista di scienze, lettere ed arti della Società ungherese-italiana Mattia Corvino, 3. évf. 6. sz. (1923. július–december), 124. – Elektronikus Periodika Archívum
Varga Bernadett
(Régi Nyomtatványok Tára)
A sorozat további részei: Bevezető, 1. rész, 2. rész, 3. rész (1., 2., 3.), 4. rész; 5. rész (1.)